چکیده:
ﻧﺴﻞ دوم ﺳﻨﺦﻧﻤﺎیﻣﺎﻳﺮزﺑﺮﻳﮕﺰ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﮔﺰﻳﻨـﻪ ای ﻛﺎراﻣـﺪ در ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺴﻴﺮ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺷﻐﻠﻲ داﻧﺶ آﻣـﻮزان ﻣﺘﻮﺳـﻄﻪ اﻳـﺮان را اراﻳﻪ ﻛﻨﺪ اﻣﺎ رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻘـﺼﻮدی ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ اﺑـﺰاری ﻣﻨﺎﺳـﺐ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﻳﻚ ﻃﺮح آزﻣﻮن ﺳﺎزی، ﺑﺎ ﻫﺪف ﻃﺮاﺣﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺑﺰاری ﺑﺮای ﺳﻨ ﺠﺶ ﺷﺨﺼﻴﺖ داﻧﺶ اﻣـﻮزان دﺑﻴﺮﺳـﺘﺎﻧﻲ ﺑـﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻧﺴﻞ دوم ﻣﺪلMBTI اﻧﺠﺎم ﺷـﺪ ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﻣﻨﻈـﻮر اﺑـﺰاری ﻃﺮاﺣﻲ و در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی رواﻧـﺴﻨﺠﻲ آن ﺑﺮرﺳـﻲ ﺷـﺪ در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول، ﺑﺎ اﻧﺘﺨﺎب دردﺳﺘﺮس ﺗـﺼﺎدﻓﻲ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ای507 ﻧﻔـﺮی از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ اﺻـﻔﻬﺎن259 دﺧﺘـﺮ و248 ﭘـﺴﺮ از ﻣﻴﺎن240 ﺳﻮال ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻮﻟﻔـﻪ ﻫـﺎی اﺻـﻠﻲ و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ دروﻧﻲ آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ (،156 ﺳـﻮال در ﻗﺎﻟـﺐ20 زﻳﺮﻣﻘﻴﺎس ﺑﺮای اﻳﻦ اﺑﺰار اراﻳﻪ ﺷﺪ ﺳﭙﺲ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ داده ﻫﺎی ﻧﻤﻮﻧﻪ ای ﭼﻨﺪ اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺗﺼﺎدﻓﻲ دردﺳﺘﺮس از956 داﻧﺶ آﻣوز (493دﺧﺘـﺮ و 463 ﭘﺴﺮ )، ﺑﺎ آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺻـﻠﻲ، و ﻫﻤﺒـﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ (0/70 <r)، رواﻳﻲ ﺳﺎزه ﻛﻔﺎﻳـﺖ ﺳـﺎﺧﺘﺎر ﻋـﺎﻣﻠﻲ و رواﻳﻲ ﻣﻼﻛـﻲ ﭘـﻴﺶ ﺑـﻴﻦ در ﭘـﻴﺶ ﺑﻴﻨـﻲ ﻧﻤـﺮات ﺗﻴـﭗ رﻏﺒـﺖ و ﺧﻮدﻛﺎراﻣﺪی( ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ را ﺑﺮای اﻳﻦ اﺑﺰار ﻧﺸﺎن داد ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر اراﻳـﻪ ﻫﻨﺠﺎری ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﻳﻦ اﺑﺰار، آﻣﺎره ﻫﺎی ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ آن ﺑـﻪ ﺗﻔﻜﻴـﻚ ﺟﻨﺴﻴﺖ و رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺑﺰار ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻌﺘﺒﺮ از ﺷﺨﺼﻴﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻂ اﻧﺠﺎم داده و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻔﻴـﺪی را ﺑـﺮای اﺳـﺘﻔﺎده در ﻣـﺸﺎوره رﺷـﺪ ﻣـﺴﻴﺮ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺷﻐﻠﻲ آﻧﻬﺎ اراﻳﻪ ﻛﻨﺪ.
Second generation of Myers-Brigges type indicator can represent an efficient alternative in Iranian high school students’ career assessment. But access to this goal requires a proper measure. This study in framework of a test-making design aimed to develop a measure for assessment of high school students personality based on second generation of MBTI. For this mean a measure was designed and its psychometrics were examined in 2 steps. First, using explanatory calculates and calculate internal consistency (Cronbach’s alpha) by in access-randomly selecting a sample of 507 Isfahanian high school students (259 girls & 248 boys) from 240 items 156 items in structure of 20 subscales were represented for this measure. Second, calculating of data from a multi-state sample of 956 high school students (493 girls, 463 boys) using of Cronbach’s alpha, principal components analysis and Pearson’s correlation showed proper reliability (r>0.70), construct validity (efficiency of factor structure), and predictive criterion validity (in predicting scores of interest and self-efficacy types) for this measure. In order to representing a proper norm for this measure, its descriptive statics were calculated across sex and academic majors. Results showed that the developed measure performes a valid assessment of high school students’ personality and represents useful information for use in their career development counseling.
خلاصه ماشینی:
Rossier, Zecca, Stauffer, Maggiori, & Dauwalder 6 .
Major, Holland, & Oborn شواهدی نیز نشان داده اند که شخصیت نقش پررنگی در مشکلات تصمیم گیری مسیر تحصیلی -شغلی (ساکا١ و گاتی ، ٢٠٠٧؛ ساکا، گاتی و کلی ، ٢٠٠٨؛ گاتی و همکاران ، ٢٠١١؛ اوزتمل ٢، ٢٠١٢)، شکل دادن به تجربیات یادگیری و در نتیجه تاثیر بر خودکارامدی و انتظارات نتایج (اسچایوب و توکار٣، ٢٠٠٥)، جلب حمایت اجتماعی (بولینگ ، بیهر و اسوادر٤، ٢٠٠٥)، مصمم بودن و بلاتصمیمی مسیر تحصیلی -شغلی (لونسبوری ، هوتچنز، و لاولند٥، ٢٠٠٥؛ باکانلی ٦، ٢٠٠٦؛ فابیو، پلازسچی ، آسولین پرتز٧ و گاتی ، ٢٠١٣)، و در بالندگی مسیر تحصیلی - شغلی (ساویکاس ، بریدیک و واتکینز٨، ٢٠٠٢) دارد.
اگرچه با احتساب شاخص صراحت رجحان ٢ تفاوت نمرات نیز مورد توجه قرار می گیرد اما از این نمره به هیچ عنوان برای قضاوت در ارتباط با شدت یا ضعف ویژگی های یک تیپ در افراد استفاده نمی شود (کیوانک ، ٢٠٠٩).
Murphy & Meisgeier نسل اول MBTI است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج محاسبات اکتشافی تحلیل مولفه های اصلی برای ٢٠ مولفه استخراج شده (جدول ٥)نشان داد که تنها چهار مولفه توانسته اند به خوبی بیش از ٥٠% (٥٨/٣٩%) واریانس این ٢٠ مورد را تبیین کنند.
نمونه ای از سوالات انتخاب شده برای مولفه های ابزار پرسشنامه شخصیتی MBTI در این پرسشنامه چندین سوال دو گزینه ای وجود دارد.