چکیده:
مقدمه: امروزه سنجش مهارتهای یادگیری در زمینه ادراکی حرکتی،یک رویکرد عملی برای شناخت بهتر فرایندهای مغزی محسوب میشود. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه عملکرد مازذهنی و کشیدن تصویر از روی آینه در افراد با حافظه دیداری- شنیداری قوی و ضعیف بود. روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 180 دانشجوی پسر دانشگاه ارومیه (90 نفر در هر دو گروه با حافظه قوی و ضعیف)، مورد بررسی قرار گرفته شدند. ابزار پژوهش شامل ماز ذهنی پترسون، آزمون یادگیری حرکتی (ترسیم در آینه) و شاخص دیداری و کلامی فرم تجدید نظر شده مقیاس حافظه وکسلر (WMS-R) بود. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) با کنترل متغیرهای رشته تحصیلی، سن و جنسیت نشان داد که میانگین خطا و زمان ترسیم در آینه در گروه حافظه دیداری- شنیداری قوی نسبت به گروه حافظه دیداری- شنیداری ضعیف، بسیار کمتر بود. از سوی دیگر، گروه حافظه دیداری- شنیداری قوی میانگین خطای ماز ذهنی کمتری نسبت به گروه حافظه دیداری- شنیداری ضعیف داشتند (05/ 0>p). نتیجهگیری: میتوان استنباط کرد دانشجویان دارای حافظه دیداری- شنیداری قوی در تکالیف انتقال یادگیری دو جانبه مغز که یک تکلیف با هماهنگی دو دست و تعامل عملکرد شناختی نمیکره مغز است، عکسالعمل بهتری دارند و با زمان و خطای کمتری به ترسیم شکل در آینه میپردازند. همچنین در حافظه فضایی که مسئول ذخیره اطلاعات در محیط و جهتگیری فضایی است، مهارتهای بهتری از خود بر جای میگذارند.
Aim:Nowadays, measuring learning skills in perceptualmotor field is a practical approach to a better understanding of brain processes. The present research was done to compare the mental maze function and bilateral nerve transmission learning (based on the mirror drawing test) on good and poor audiovisual memory of students. Methods: This study was casual-comparative with multistage cluster
sampling. Accordingly, 180 male students of Urmia University were selected (90 people in each group of good and poor audiovisual memory). Peterson mental maze, motor learning test (mirror-drawing) and visual and verbal index of revised form of Wechsler Memory Scale (WMS-R) were used to gather data. Findings:The results of Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) by
controlling variables of education, age and gender showed that the error and time average of mirror-drawing in the
group with good audiovisual memory were less than the group with poor memory. Also the average error in mental maze in the group with good audiovisual memory were less than the group with poor memory (p <0.05). Conclusion: It can be concluded that those with good audiovisual memory have better reaction in brain bilateral transfer of learning tasks (tasks in coordination with both hands and the interaction of cognitive function of the brain hemisphere) and they were drawing in the mirror with less time and fewer errors. Also they have better skills in spatial memory which is in charge with storing information in environment and spatial orientation.