چکیده:
از آنجا که نخستین مجموعه های هنر اسلامی از اواخر قرن هجدهم تا قرن بیستم در اروپا و سپس در آمریکا شکل گرفت، درک ما از هنر اسلامی متاثر از میراث و گفتمان های مسلط نمایشگاه های موقت و مجموعه های دائمی هنر اسلامی در غرب و رویکردهای این موزه ها است. در پژوهش حاضر، که با روش توصیفی ـ تحلیلی و بهره گیری از منابع اسنادی و کتابخانه ای صورت گرفته است، تلاش شده تا چگونگی چرخش معنای هنر اسلامی را در سیر تاریخی موزه های نخستین آشکار شود. در این پژوهش، با تحلیل متون مرتبط با مجموعه های هنر اسلامی، سه گفتمان مسلط شرق شناسانه، تاریخ هنر در غرب و مطالعات بینافرهنگی در موزه ها معرفی می شوند و پیامدهای تسلط این سه گفتمان در بازتولید مفهوم هنر اسلامی بررسی خواهد شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که تسلط رویکردهای یادشده در سیر تاریخی موزه های هنر اسلامی به چرخش معنا و معرفی آثار اسلامی به عنوان «کالای مادی»، «هنر» و «کالای فرهنگی» و انتساب ارزش های متفاوت به هنر اسلامی منتهی شده است.
Since the first sets of Islamic art collections were formed in Europe and then in America from the late eighteenth to the twentieth century، our understanding of Islamic art is influenced by the dominant heritage and discourses of temporary exhibitions and permanent collections of Islamic art in the West and the approaches of these museums. The present study، which is based on descriptive-analytical method and documentary and library resources attempts to reveal how the meaning of Islamic art is turned in the historical course of the early museums. In this research، by analyzing texts related to Islamic art collections، three dominant Orientalist discourses، art history in the West، and interdisciplinary studies in museums will be introduced and the implications of these three discourses on the reproduction of the concept of Islamic art will be examined. The findings of the research show that the domination of the approaches mentioned in the historical course of Islamic art museums has led to the rotation of meaning and the introduction of Islamic works as "material goods"، "art" and "cultural goods" and the assignment of different values to Islamic art.
خلاصه ماشینی:
, (2012), “A Concert of Things: Thoughts on Objects of Islamic Art in the Museum Context,” And Troelenberg, E.
Islamic Art and The Museum, Saqi Books.
1880-1910,” in: Ars Orientalis, Vol. 30, Exhibiting the Middle East: Collections and Perceptions of Islamic Art, pp.
1880-1910,” in: Ars Orientalis, Vol. 30, Exhibiting the Middle East: Collections and Perceptions of Islamic Art, pp.
1880-1910,” in: Ars Orientalis, Vol. 30, Exhibiting the Middle East: Collections and Perceptions of Islamic Art, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, London: Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, London: Saqi Books, pp.
, (2012), “A Concert of Things: Thoughts on Objects of Islamic Art in the Museum Context,” in: G.
, (2012), “A Concert of Things: Thoughts on Objects of Islamic Art in the Museum Context,” in: G.
, (2012), “A Concert of Things: Thoughts on Objects of Islamic Art in the Museum Context,” in: G.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.
K. Bonoît Junod, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, pp.