خلاصه ماشینی:
"آنچه مسلم است،مشتری سرمایه و فلسفه وجودی بانکها است و بانکها برای اینکه بتوانند نقش مؤثر خود را به عنوان اهرم اقتصادی در جامعه ایفا کنند،نیاز به جلب رضایت مشتریان دارند و باید فعالیتهای خود را بر مبنای ارایه خدمات مطلوب و جلب رضایت مردم استوار سازند.
آقای کاظمی دینان،مدیر روابط عمومی بانک ملی ایران در این باره میگوید:یکی از علل مؤثر در ناکارایی خدمات بانکی این است که معمولا خدمات بانکها براساس سلیقه و برنامهریزی خود مؤسسات شکل گرفته است، در حالیکه در بانکهای دنیا چنین نیست،بلکه قبل از ارایه هر خدمت،ابتدا نیازها و خواستههای مردم شناسایی میشود و توقعات مردم از بانک مورد ارزیابی قرار میگیرد و بعد بر مبنای همسو کردن نیازها و خواستههای مشتریان با هدفهای سازمان،خدمتی را به مردم ارایه میدهند که در واقع،خواسته خود مردم است و انتظارات آنان را برآورده میسازد.
با توجه به رقابتیتر شدن فعالیت بانکها و به عرصه آمدن بانکهای خصوصی مسلما مسأله بازاریابی و توجه به خواستههای مشتریان باید مورد توجه بانکها قرار گیرد تا بتوانند خدمات مطلوب را به مشتریان ارایه نمایند.
بانکهای دولتی با مقررات حاکم بر خود،با بانکهای خصوصی رقابت میکردند و موفق هم بودند،زیرا هر بانکی با توجه به مقررات خاص خود دارای اختیاراتی نیز بود و مدیریت بانک میتوانست در شرایط رقابتی فعالیت کند،اما بعد از انقلاب و دولتی شدن بانکها این رقابت کم شده است، زیرا مقررات حاکم بر بانکها یکی است و مثلا تسهیلاتی که به سپردهگذاران اعطا میشود،در تمام بانکها یکسان است،چون مقررات تبلیغات بانکها برای شناسایی خدمات بانکی کافی نیست و در بعضی از خدمات هم مبالغه میشود."