چکیده:
پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر مولفههای یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی در کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران است. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است که به روش میدانی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان نیروی انتظامی استان مازندران است که به روش تصادفی طبقهای تعداد 390 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل 54 سوال است. برای مطالعه پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی صوری و محتوا استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. با توجه به اندازه ضریب همبستگی بین مولفههای یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی و همچنین اندازه ضریب همبستگی 506/0 در فرضیه اصلی، یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی تاثیر دارد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نیروی انتظامی برای تحقق تعهد سازمانی کارکنان باید یادگیری را در حوزههای درون سازمانی و تعاملات بیرونی نهادینه کند.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلی پژوهش آن بود که آیا بین مدیریت جانشین پروری و یادگیری سازمانی از طریق تعهد سازمانی رابطه وجود دارد؟ در این پژوهش که به روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی اجرا شده است ، بهترین پیش بینیکننده از بین مؤلفه های یادگیری سازمانی، متغیرهای رهبری مشارکتی، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان بوده است .
این پژوهش در چهار شرکت از شرکت هایی که نام آنها در رتبه بندی فورچون است ، صورت گرفت و پرسشنامه آن بین ٥٠٠ نفر از کارکنان شرکت های مورد بررسی توزیع شد و به این نتیجه رسید که هنگامیکه سازمان فرهنگ یادگیری متعالی دارد کارکنان تعهد سازمانی بالاتری از خود نشان میدهند.
در 1- Choe 2- Hult 3- Individual learning 4- Yang 5- Inter organizational learning سالهای اخیر پژوهش هایی انجام شده است که مشخصا بر یادگیری بین سازمانی توجه کرده و رفتارهای منحصر به فردی را در بین سازمانها مورد مطالعه قرار داده است ؛ مانند رویکردهای راهبردی، سرمایه گذاری مشترک، شبکه ها و سایر شکل های رسمی همکاریهای بین سازمانی (هولمکویست ٢٠٠٢،١).
مایر و همکارانش از پیشگامان رویکرد چند بعدی هستند؛ بعد عاطفی، بعد مستمر و بعد هنجاری سه بعد 1- Holmqvist, 2- Holt, Love &Li 3- Organizational commitment 4- Morrow 5- Scholl 6- Salancik 7- Babalan تعهد سازمانی هستند که مدل آنها را تشکیل میدهد (اتک و رمضان ١، ٢٠١٠).
نتایج به دست آمده نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری بین مؤلفه های یادگیری سازمانی با تعهد هنجاری وجود دارد و بیشترین تأثیر بین یادگیری بین سازمانی و تعهد هنجاری با عدد(٠٣٩٠=r) است .