چکیده:
هدف این تحقیق، بررسیرابطۀ بین بازارگرایی و کیفیت خدمات ارائهشده در سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه بود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مدیران سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه به تعداد 153 نفر بود که برحسب جدول کوکران، 113 نفر به شیوۀ انتخاب تصادفی ساده بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و در نهایت 103 پرسشنامه عودت داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بازارگرایی رامایاه و همکاران (2011) و کیفیت خدمات ارائهشده لیسر و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مشتریگرایی و کیفیت خدمات ارائهشده ارتباط معناداری وجود ندارد. بین رقیبگرایی و کیفیت خدمات ارائهشده ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین بین هماهنگی وظایف و کیفیت خدمات ارائهشده ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. از بین ابعاد بازارگرایی، رقیبگرایی و هماهنگی بین وظایف، توانایی پیشبینی کیفیت خدمات ارائهشده را دارند.
The aim of this study was to investigate the relationship between market orientation and service quality provided in bodybuilding clubs of Kermanshah city. The population consisted of all managers of bodybuilding clubs of Kermanshah city (N=153). 113 subjects were selected as the sample by simple random sampling method and Cochran Table and finally 103 questionnaires were returned. To collect data, Market Orientation Questionnaire developed by Ramayah et al. (2011) and Provided Service Quality Questionnaire developed by Lassar et al. (2002) were used. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The findings showed no significant relationship between customer orientation and provided service quality. A positive and significant relationship was observed between competitor orientation and provided service quality. Also, a significant and positive relationship was observed between inter-functional coordination and provided service quality. Among dimensions of market orientation, competitor orientation and inter-functional coordination had the ability to predict provided service quality.
خلاصه ماشینی:
همچنین یافته های تحقیق پالاندر٥ (٢٠١٤) روی کارکنان مرکز خدمات ارتباطی در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی ، نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین بازارگرایی کارکنان این مرکز و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان توسط آنها وجود دارد (٢٣).
دیوید (٢٠٠٩) در این خصوص بیان می کند که شرکت ها، سازمان ها و باشگاه های ورزشی باید با افزایش کیفیت کالاها و خدمات ارائه شدة خود به مشتریان ضمن جلب رضایت آنها، به شکل گیری تفکری مثبت در مشتریان خود کمک کنند و اساس این کار بازارگرایی مناسب است (١٩).
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحقیق نشان داد که بین مشتری گرایی با کیفیت خدمات ارائه شده در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه ارتباط معناداری وجود ندارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحقیق نشان داد از بین ابعاد سه گانۀ بازارگرایی ، رقیب گرایی و هماهنگی در وظایف می توانند کیفیت خدمات ارائه شده در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه را پیش بینی کنند.
نتایج تحقیق حاکی از این بود که رابطۀ معناداری بین مشتری گرایی و کیفیت خدمات ارائه شده در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه از دیدگاه مدیران آنها وجود ندارد.
نتایج تحقیق نشان داد بین رقیب گرایی و کیفیت خدمات ارائه شده در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه از دیدگاه مدیران آنها رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که رابطۀ معناداری بین هماهنگی بین وظایف و کیفیت خدمات ارائه شده در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه از دیدگاه مدیران آنها وجود دارد.
Design model of service quality role in relation between market orientation cultures with future behaviour of customers in water sports recreation centers in Iran.