چکیده:
هدف این پژوهش ارائه یک نظریه براساس گردآوری نظاممند داده ها درباره عوامل موثر بر شرکت در دورههای آمادگی آزمون زبان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری(MSRT) از دیدگاه دانشجویان شرکتکننده در این دوره ها بود. روش پژوهش حاضر بهصورت کیفی و براساس روش نظریه دادهبنیاد بود. نمونه پژوهش،9 دانشجوی دکتری (3 مرد و6زن) بودند که بهروش نمونهگیری هدفمند، نظری و گلولهبرفی انتخاب شدند. ضمن انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با شرکتکنندگان، مجموعه ای از مفاهیم و مقوله ها طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری وگزینشی به دست آمد. براساس نتایج پژوهش، 6مقوله اصلی تحت عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، مقوله زمینهای، مقوله واسطهای و مقوله پیامدی به-همراه زیرمقوله های آن ها استخراج و در قالب مدل نظری بر مبنای نظریه داده بنیاد ترسیم شد. در پایان، ضمن اشاره به پیامدها و عوامل مختلف موثر بر شرکت در دورههای آمادگی آزمون و نظرات شرکت کنندگان در این دوره ها، پیشنهاداتی برای انجام تحقیقات بیشتر ارائه گردید.
This data-driven study aimed at developing a theory on the influential factors making students enroll in MSRT test preparation courses. To meet this purpose, grounded theory was used. Data were collected through in-depth semi-structured interviews with 9 students (6 females, 3 males) who were selected through purposive, theoretical and snowball sampling. Data collection and analysis continued until the theoretical saturation was reached. The coding schemes of grounded theory including open, axial and selective coding yielded a set of categories and subcategories upon which a theoretical model was developed. In this model, "The influential factors making students enroll in MSRT test preparation courses "was found as the core category pulling other categories (i.e., causal conditions, action/interaction category, context-intervening conditions, intermediate category, and outcome category) together as a unified whole. Finally, based on the learner's attitudes and the obtained in-depth interview results, some implications and data-driven suggestions for further research were presented.
خلاصه ماشینی:
در سـالهـای اخیر، با توجه به افزایش چشمگیر تعداد متقاضیان مقطع دکتری و در پی آن، افزایش قابـل توجـه تعداد شرکت کنندگان در آزمون MSRT، و نیز با عنایت به ایـن نکتـه کـه ایـن آزمـون یکـی از آزمونهای سرنوشت ساز است و فراگیران در کانون پیامدهای احتمـالی مطلـوب یـا نـامطلوب آن قرار دارند، واکاوی کیفی عوامل مؤثر بر شـرکت در دورههـای آمـادگی ایـن آزمـون، از دیـدگاه فراگیران به مثابة یکی از منابع شاهد روایی آزمون، ضروری به نظر می رسد.
Ministry of Science, Research and Technology تا آنجا که پژوهشگر مطلع است ، هیچ تحقیقی با رویکرد نظریه دادهبنیاد ١ در مورد عوامل مـؤثر بر حضور در دورههای آمادگی برای این آزمونها از دیدگاه شرکت کنندگان انجام نشده است ؛ بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی نظاممند عوامل مـؤثر بـر شـرکت دانـشجویان در دورههای آمادگی آزمونMSRT به ارائه یک نظریه برسـد و ایـن نظریـه را براسـاس دادههـای واقعی استحکام بخشد تا اولاً طراحان، مدرسان و سایر ذی نفعان، در این آزمون به عوامل مؤثر بر شرکت دانشجویان در این دورهها پی برند و با انتظارات، مشکلات و اولویت های آنان آشنا شوند و ثانیاً با بررسی تأثیرات مثبت و منفی آزمون، گام مـؤثری درجهـت جمـع آوری شـواهد برای روایی سنجی آزمون برداشته شود.
), Washback in language testing: Research contexts and methods (pp.
), Washback in language testing: Research contexts and methods (pp.
), Wash back in language testing: Research contexts and methods.