چکیده:
ارزشیابی پویا که ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی دارد روشی است که همواره مورد توجه محققان بوده است. اما تحقیقهای قبلی نشان میدهد کاربردشناسی در تحقیقات این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت دانش کاربردشناسی در بهبود توانش ارتباطی زبان آموزان، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر ارزشیابی پویا ،الگوی کیک، بر پیشرفت دانش کاربرد شناسی زبان آموزان پرداخته است. به این منظور تعداد 46 دانشجوی رشته مهندسی دوره کارشناسی دانشگاه تهران به صورت انفرادی به روش ارزشیابی پویا مورد آزمون قرار گرفتند. این آزمون سه نمره واقعی، مداخله و نمره توان بالقوه یادگیری در برداشت. به منظور تحلیل دادهها از ازمون تی جفتی و تحلیل واریانس یک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد ارزشیابی پویا تاثیر مثبتی بر دانش کاربردشناسی زبان آموزان دارد و نمرات افراد تحت تاثیر مداخله است و نه سطح زبانی زبان آموزان. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند در امر ارزشیابی، تدریس و یادگیری کنش های گفتاری عذرخواهی و درخواست مورد استفاده قرار گیرد.
Dynamic assessment (DA) having root in Vygotskys sociocultural theory of mind has been investigated by many researchers. However, DA of pragmatics has not been much researched. Considering the important role of pragmatic competence in promoting learners communicative competence, the current study examined the effectiveness of dynamic assessment, cake model, on the development of learners pragmatic competence. To conduct the research a number of 46 MSc students of engineering, studying at the University of Tehran, were assessed dynamically. The assessment provided three scores: actual score, mediated score, and learning potential score (LPS). In order to analyze the data, paired sample t-test and univariate analysis of variance were run. The results showed that DA had a positive effect on learners knowledge of the speech acts of apology and request. The results also showed that there was no interaction between learners scores and their proficiency levels. The findings of the research can be used in teaching, assessing and learning the speech acts of apology and request.
خلاصه ماشینی:
هدف از تحقیق او بررسی کاربرد ارزشیابی پویا در محیط یادگیری زبان دوم بـود کـه در آن از تعداد شش زبانآموز زبان فرانسه خواسته شد تا پـس از مـشاهده کلیـپ هـای کوتـاه، آنها را به صورت شفاهی و در قالب روایت به زبان فرانسه بیان کنند: در مرحله اول به تنهایی و بدون مداخله آزمون گیرنده و در مرحله بعد با کمک آزمـون گیرنـده.
همچنین نتیجه تحقیق آنهـا نـشان داد کـه بـین سـطح زبانی و اموزش تعامل وجود ندارد که این نشان دهنده آن است که آنچه در پس آزمون و پـس آزمون تاخیری تفاوت معناداری ایجاد می کند آموزش است و نه سطح زبانی افراد.
ایـن پژوهش قصد دارد به سوالات زیر پاسخ دهد: ١- آیا تفاوت معناداری بین نمره واقعی و نمـره مداخلـه زبـانآمـوزان در پاسـخگویی بـه سوالات عذرخواهی و درخواست وجود دارد؟ ٢- آیا ارزشیابی پویا تاثیری بر توان بالقوه یادگیری زبانآموزان دارد؟ ٣- آیا تفاوت معناداری بـین نمـره واقعـی ، نمـره مداخلـه و نمـره تـوان بـالقوه یـادگیری زبانآموزان در پاسخگویی به سـوالات عـذرخواهی و درخواسـت در سـطوح مختلـف زبـانی وجود دارد؟ __________________________________________________________________ 1.
تاثیر ارزشیابی پویا بر میزان پیشرفت دانش کاربردشناسی (کنش گفتاری عذرخواهی و درخواست ) زبانآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از آزمون تی وابسته مربوط به کنش گفتاری عذرخواهی نـشان داد بـین نمـره واقعی و نمره کمکی افراد تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که ٠/٠٠١ > P، ١٦/١٩ = t است .
Dynamic assessment of listening comprehension in second language learning (Doctoral dissertation).
Beyond the test: L2 dynamic assessment and the transcendence of mediated learning.
Frames of interaction in dynamic assessment: Developmental diagnoses of second language learning.