چکیده:
سازمانها برای دستیابی به موفقیت نیازمند کارکنانی هستند که دانش و تجربیات خود را با دیگر افراد به اشتراک گذاشته و از انجام وظایف خود رضایت دارند. اعتماد در سازمانها از مهمترین عواملی است که در تمایل افراد به تسهیم دانش و افزایش رضایت شغلی کارکنان نقش دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاههای شهر ایلام است. حجم نمونه به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 234 نفر بهدست آمد. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای معتبر اعتماد سازمانی برگرفته از پژوهش داناییفرد و همکاران (2010)، تسهیم دانش فونگ و چوی (2009) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است. روایی محتوایی با استفاده از نظر خبرگان و اساتید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (برای اعتماد 85/ 0، تسهیمدانش 88/ 0 و رضایت شغلی 93/ 0 ) بررسی شد. نتایج نشان داد که مدل پژوهش دارای برازش مناسبی است و اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان و تسهیم دانش بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارد. همچنین اعتماد سازمانی از طریق تسهیم دانش تاثیری بیشتر بر رضایت شغلی کارکنان نسبت به اثر مستقیم آن دارد. افزایش رضایت شغلی کارکنان در دانشگاهها به اعتمادسازی و تسهیم دانش و تجربیات کارکنان با یکدیگر بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
اعتماد در سازمان ها از مهم ترین عواملی است که در تمایل افراد به تسهیم دانش و افزایش رضایت شغلی کارکنان نقش دارد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش تسهیم دانش است .
برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه های معتبر اعتماد سازمانی برگرفته از پژوهش داناییفرد و همکاران (٢٠١٠)، تسهیم دانش فونگ و چوی (٢٠٠٩) و پرسش نامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است .
نتایج نشان داد که مدل پژوهش دارای برازش مناسبی است و اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان و تسهیم دانش بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر دارد.
در این پژوهش با عنایت به مرور ادبیات و پژوهش های انجام شده مدل مفهومی پژوهش برای بررسی تأثیرگذاری اعتماد سازمانی بر تسهیم دانش و رضایت شغلی کارکنان به صورت شکل شماره یک ترسیم شده است .
جدول شماره ٢: وضعیت جمعیت شناختی نمونه آماری سطح فراوانی درصد فراوانی مرد 137 %58/5 جنسیت زن 97 %41/5 دیپلم و کمتر از دیپلم ٢٠ %8/5 کاردانی 85 %36/3 تحصیلات کارشناسی 54 %23/1 کارشناسی ارشد ٤٨ % 20/5 دکتری 27 %11/5 کمتر از ٥سال ٢١ % 9 ٥ تا ١٠ سال ٥٢ %22/2 سابقه خدمت ١١ تا ٢٠ سال ١٢٢ %52/1 ٢١ تا ٣٠ سال ٣٩ %16/7 برای بررسی تأثیرگذاری اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان از نرم افزار Smart PLS استفاده شده است .
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش تسهیم دانش در دانشگاه های شهر ایلام انجام شد.