چکیده:
تحولات سریع و پویایی محیط، تغییر در شیوه تعاملات شرکت ها با تامین کنندگان و مشتریان، پیچیدگی بازارها، کاهش دوره عمر محصولات و اهمیت یافتن زمان پاسخگویی به مشتریان، ضرورت انعطاف پذیری زنجیره تامین را به عنوان عاملی حیاتی برای رقابت پذیری سازمان دو چندان کرده است. از این رو، امروزه انعطاف پذیری به یکی از مفیدترین و ضروری ترین ابزارها در فضاهای همراه با رقابت و عدم اطمینان تبدیل شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، این پژوهش بر آن است تا با بررسی ادبیات و مدل های مختلف مربوط به انعطاف پذیری به ویژه انعطاف پذیری زنجیره تامین طی سالهای گذشته، عوامل اساسی و موثر بر انعطاف پذیری زنجیره تامین را شناسایی و چهارچوبی نظری و مفهومی را ارائه کند. این تحقیق با استفاده از بررسی منابع موجود و به روش کتابخانهای، به توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و قوانین معیارهای انعطاف پذیری زنجیره تامین پرداخته است. نتایج حاصل از مرور ادبیات حاکی از شناسائی سی و سه شاخص می شود که با طبقه بندی آنها در مدل تلفیقی اسکاپ و کارت امتیازی متوازن، الگوی مفهومی انعطاف پذیری زنجیره تامین دارای چهار بعد: اطلاعات محور، مشتری محور، فرآیند محور و سازمان محور است.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٢: شاخص های مؤثر به همراه منابع پشتیبانی کننده ردیف عنوان شاخص منابع پشتیبان Wadhwa & Rao(2000), Barad & Sapir(2003), Giunipero, Denslow & Eltantawy(2005), Gong (2008), Golden and توانایی مدیریت و پاسخ سریع به ,(٢٠١١) Feletto et al ,(٢٠٠٩) Wright &Phillips ,(٢٠٠٠) Powell ١ تغییرات درون و برون سازمانی ,(٢٠٠٣)Duclos et al ,(٢٠٠٦) Baker ,(٢٠٠٣) Abrahamsson et al Prater et al (2001), Swafford et al (2006), Tachizawa & Thomsen(2007), Zhang et al (2003).
(1996), Chandra & Grabis (2009), Gong (2008), ٨ آموزش دیده در حوزه های میان Tachizawa & Gimenez(2010) کارکردی توانایی سازمانی در مدیریت Grewal & Tansuhaj(2001), Timmons & Spinelli(2004), Gosling et al (2010), Denslow et al (2003), Giunipero et al 9 خطرهای سیاسی و اقتصادی (2005) توانایی و ظرفیت تولید محصولات Bish et al ,(٢٠٠٩) Grabis &Chandra ,(١٩٩٠)Sethi &Sethi ١٠ و خدمات متنوع (2005), Giovani & Silveira(2006) Avittathur & Swamidass (2007), Tachizawa and Thomsen ١١ به کارگیری تأمین کنندگان منعطف (2007), Gosling et al (2010) Li, Subba Rao & Ragu Nathan (2005), Swafford, Ghosh & ١٢ یکپارچگی با تأمین کنندگان Murthy (2006), Petersen et al(2005) توانایی تأمین نیازهای خاص Gunasekaran et al(2001) 13 مشتریان تغییر ساختار تولیدی/خدماتی در Lummus et al.