چکیده:
رسانهها در عصر جدید امکانات مثبتی را برای پیشبرد ارزشهای انسانی و پیشرفت صلح در جامعه جهانی ایجاد کردهاند و از سوی دیگر، با توجه به محدودیت در کنترل و گستره بیحدوحصر آن به ابزاری در دست گروههای رادیکال و جهادی برای تبلیغ ارزشها و گسترش اقدامات ضد انسانی و ضد حقوق بشری آنان تبدیل شده است. در این میان منطقه خاورمیانه کانون اصلی فعالیت و مبارزات منفی این گروهها بوده که در سالهای بعد از 2010 نیز به کانون اصلی بحران در سطح جهانی تبدیل شده است. بر همین مبنا، رد راستای بررسی چرایی این مسئله، پرسش اصلی مقّال حاضر این است که «رسانه چه جایگاهی در راهبردهای گروههای سلفی بهویژه القاعده و داعش داشته و فعالیت رسانهای این گروهها چه تاثیری را بر زیست اجتماعی مردمان خاورمیانه داشته است؟» واقعیت آن است که گروههای جهادی و بهطور خاص دو گروه تروریستی القاعده و داعش، در سالهای اخیر راهبرد رسانهای مشخص و گستردهای را بر مبنای تلاش برای عضوگیری، ترویج خشونت، مشروعیتسازی و فراخواندن پیامهای خود برای طرفدران و دشمنان، در پیش گرفتهاند.همچنین، این گروهها در عرصه میدانی نیز خاورمیانه را به جولانگاه اصلی اقدامات مخرب خود تبدیل کردهاند و شرایط بهگونهای شده که میتوان امروزه از سایه افکندن تروریسم و جهادیگری بر خاورمیانه سخن به میان آورد. در سطحی دیگر، فعالیتها و بهطور خاص استقرار حکومت اسلامی داعش در سالهای بعد از 2014 در کشورهای عراق و سوریه، منطقه خاورمیانه را در مسیر بازتولید دائم خشونت و ارزشهای داعشی قرار خواهد داد.
خلاصه ماشینی:
نقش و جايگاه رسانه در راهبردهاي گروه هاي سلفي جهادي و تأثير آن بر خاورميانه علي آدمي* ، سيد احمد نکويي** تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٠/٢١ تاريخ پذيرش: ١٣٩٧/١/١٨ چکيده رسانه ها در عصر جديد امکانات مثبتي را براي پيشبرد ارزشهاي انساني و پيشرفت صلح در جامعه جهاني ايجاد کردهاند و از سوي ديگر، با توجه به محدوديت در کنترل و گستره بيحدوحصر آن به ابزاري در دست گروههاي راديکال و جهادي براي تبليغ ارزشها و گسترش اقدامات ضد انساني و ضد حقوق بشري آنان تبديل شده است .
com «رسانه چه جايگاهي در راهبردهاي گروههاي سلفي به ويژه القاعده و داعش داشته و فعاليت رسانه اي اين گروهها چه تأثيري را بر زيست اجتماعي مردمان خاورميانه داشته است ؟» واقعيت آن است که گروههاي جهادي و به طور خاص دو گروه تروريستي القاعده و داعش ، در سالهاي اخير راهبرد رسانه اي مشخص و گستردهاي را بر مبناي تلاش براي عضوگيري، ترويج خشونت ، مشروعيت سازي و فراخواندن پيامهاي خود براي طرفداران و دشمنان، در پيش گرفته اند.
٤- يافته هاي پژوهش در اين بخش از پژوهش در قالب سه مبحث ، مهم ترين يافته هاي پژوهش ارائه خواهد شد و تلاش بر آن است که در ابتدا امکانات رسانه اي و نوع بهرهبرداري گروههاي سلفي جهادي از آن، مورد واکاوي قرار گيرد و در ادامه دو گروه اصلي يعني داعش و القاعده از نظر راهبرد رسانه ايي مورد بررسي واقع ميشوند.