چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر انگیزه پیشرفت و
خودکارامدی تحصیلی در برنامدرسی زبان عربی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن
پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر
دبیرستانی شهر سبزوار در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۹4 بود که تعداد ۵۰ نفر (۲۵ نفر گروه آزمایش و ۲۵ نفر
گروه کنترل) بهروش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. گروه آزمایش برنامة درسی عربی را بهسدت
دو ماه با استفاده از فاوا دریافت کردند و گروه کنترل بهروش رایج (سنتی) آموزش دیدند. دادههای مورد
نیاز با استفاده از پرسشنامههای استاندارد انگییزة پیشرفت تحصیلی هرمنس و خودکارامدی تحصیلی
جینکز و مورگان جمعآوری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فاوا برانگیزه پیشرفت و
خودکارامدی تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی در درسی زبان عربی تاثیر مثبت و معناداری
داشته است. براین اساس استفاده از فاوا در آموزش زبان عربی میتواند بهعنوان یک برنامة مداخلهای
موثر برای بهبود انگیزة پیشرفت و خودکارامدی تحصیلی دانشآموزان در آن زبان باشد.
This study was done to determine the effectiveness of information and communication technology (ICT) on academic achievement motivation and academic self-efficacy in Arabic language curriculum. This study was semi -experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population of this research was all of high school female students of Sabzevar in the academic year 2015-2016. 50 students (25 persons for experimental group and 25 persons for control group) were selected by multi-stage cluster method. The experimental group received ICT intervention during 2 months and control group trained using traditional teaching method. Data was collected using a standard questionnaire of Herman’s academic achievement motivation and Jinks and Morgan academic self-efficacy. The collected data was analyzed using covariance analysis. The results showed that ICT have a significant effect on the academic achievement motivation and academic self-efficacy of high school female students. According to the results using ICT in Arabic language training could be used as an effective intervention to promote achievement motivation and academic self-efficacy of students.
خلاصه ماشینی:
براین اساس استفاده از فاوا در آموزش زبان عربی می تواند بـه عنـوان یـک برنامـة مداخلـه ای موثر برای بهبود انگیزة پیشرفت و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان در آن زبان باشد.
با توجه به جایگاه ویـژه ای کـه زبـان عربـی به عنوان زبان قرآن و متـون دینـی نـزد مـسلمانان و از جملـه مـردم کـشور مـا دارد، پـرداختن به وضعیت آموزش آن از اهمیت زیادی برخوردار اسـت و از ایـن طریـق مـی تـوان بـه کـاهش پریشانی (چانگ ، ٢٠١٣) و افزایش یادگیری دانش آموزان (نیل لائو و لیـائو٤، ٢٠١١) در برنامـة درسی زبان عربی کمک کرد که این امـر، اهمیـت و ضـرورت انجـام ایـن پـژوهش را آشـکار می سازد.
Stady of the Effect of School Intelligent Building and Interaction of Attitude to ICT on Promoting Teaching learning Process and Academic self-eficacy.
International journal of education and development using information and communication technology, 6(1), 1- 13.
Examination of Foreign Language Classroom Anxiety and Achievement in Foreign Language in Turkish University Students in Terms of Various Variables, Journal of Education and Training Studies, 4(5), 18-29.
Information Communication Technology (ICT) Education in Botswana: A Case Study of Students' Readiness for University Education, Journal of Technology Integration in the Classroom, 2(2), 117-130 Falloon, G.
Instructional technology adoption in higher education: An action research case study, International Journal of Instructional Media, 27(1), 57-64.
Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4(2), 149-173.
Development Strategy for Requirement of ICT in Learning of Comprehensive Regional Higher Education Institutes: Comparing Undergraduates belong to Different School.