چکیده:
هویت، اهمیت آشکاری در نحوه اندیشیدن ما دارد. یکی از وجوه اصلی انقلاب اسلامی که سیاست داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار داده هویت حکومت جدید است. مهمترین جزء پایه ای آن حاوی گزاره «تلاش برای برقراری حکومت اسلامی در سطح جهان» است و سایر اجزاء در خدمت همین جزء اصلی هستند و هر کدام بسته به نقشی که برای این هدف ایفا می کنند، جایگاهی دارند. این هویت در سطح سیاست خارجی، تعریف از خود، جایگاه خود در جامعه بین الملل، تعریف از دیگری و چگونگی رفتار با دیگران را تعیین می کند. لذا سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که بنیادهای هویت ایدئولوژیک چه جایگاهی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد؟ در پاسخ، چنین فرض می شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت جدید، هویت اسلامی نقش محوری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی پیدا کرده است. نوشتار حاضر به دنبال شناسایی نقش این عنصر با اهمیت در تدوین و اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد. با استفاده از روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی و مراجعه به اسناد و منابع دست اول، ابتدا مفهوم هویت و ایدئولوژی در بین نظریات مختلف بررسی شده و سپس نقش آن در ساخت هویت حکومت اسلامی ـ انقلابی و روابط خارجی آن در مقوله هایی همچون حکومت جهانی، حمایت، نفی سلطه، عدالت و . . . مورد ارزیابی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
همچنین اصل 11 قانون اساسی بیان میکند که: به حکم آیه «إن هذه أمتکم أمة واحدة وأنا ربکم فاعبدون» همه مسلمانان یک امت بوده و دولت جمهوری اسلامی موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت اسلامی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد (قانون اساسی ج.
باید دولت جمهوری اسلامی تمام سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این امر بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منحرف کند (همان، ج21، ص327).
موعودگرایی فصل مشترک تمام ادیان است و همه ادیان و مکاتب نگرش خود را در مورد پایان جهان به بشریت عرضه کردهاند، اما در باور شیعه چیزی فراتر از سایر ادیان است؛ چراکه بر اساس اندیشه اسلامی شیعه در هر زمان زمامداری جامعه اسلامی بر عهده امام معصوم7 میباشد و در زمان غیبت ـ که دوران گذار است ـ میبایست شرایط لازم برای ظهور امام غایب برای برقراری حکومت جهانی اسلام فراهم گردد.
همچنین باعث شکلگیری دو حالت در جامعه اسلامی میشود: از یک طرف تلاش برای فراهمنمودن شرایط ظهور افراد جامعه را فعال و پرنشاط مینماید و از طرف دیگر، باعث میشود که افراد از خود سلب مسؤولیت کنند؛ چراکه خودشان فعالیتی برای تغییر وضعیت انجام نمیدهند و همه را بر عهده منجی میگذارند (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری بطور کلی ساخت هویت ایدئولوژیک مؤثر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به صورت یک شبکه عمل میکند که اجزای تشکیلدهنده آن در یک ارتباط متقابل پیچیده با همدیگر به سر میبرند.