چکیده:
زمینه: آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی و برپایی هوشمندانه آینده است،تلاشی که با تجزیه و تحلیل منابع و الگوها به تجسم آینده و برنامه ریزی برای آن می پردازد.مهمترین کارکرد آینده پژوهی ایجاد تصویری از آینده برای بهبود آن است.شرکتهای دانش بنیان به عنوان، ملموس ترین روش تجاری سازیِ نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان،نیازمند مفهومی برای ایجاد تصویری از آینده برای بهبود آن و تقویت عملکرد می باشند.هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارتقای عملکرد شرکتهای دانش بنیان با رویکرد آینده پژوهی صورت گرفته است.روش:روش پژوهش از نوع کیفی می باشد.برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی نظری و همچنین مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد.مشارکتکنندگان 15 نفر از متخصصان و خبرگان مطرح در شرکتهای دانش بنیان خراسان شمالی در سال97 بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند.برای بررسی صحت یافتهها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد.برای تعیین پایایی ، از روش پایایی بین دوکد گذار استفاده شد.در تحلیل دادهها از تحلیل محتوای استقرایی (تکنیک 6 مرحلهای آرباخ و سیلورستاین)استفاده شد.یافته ها:یافتهها نشان داد با رویکرد آینده پژوهی تاثیر سرمایه فکری بر ارتقای عملکرد شرکتهای دانش بنیان در دو بعد اثرات درونسازمانی شامل (نوآوری و ارزش آفرینی،تیم سازی و تمرکز زدایی،یادگیری سازمانی،مدیریت دانش،رهبری تحولآفرین،شایستهسالاریوپذیرشفناوری)واثراتبرون سازمانی(شبکه سازی،مشتری مداری و بازارگرایی،برندینگو بین المللی سازی) مطرح می شوند.نتیجه گیری: این مدل می تواند در تصمیمات بهبود عملکرد هر شرکتی به تناسب استراتژی و فرهنگ عمومی شرکت مورد استفاده قرار گیرد.