چکیده:
استفاده از اینترنت در همه حوزهها، در حال افزایش است. دانشآموزان از کاربران اصلی اینترنت هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سبکهای فرزند پروری اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت توسط دانشآموزان در خانه بود. برای این منظور، 300 نفراز والدین دانشآموزان پایه نهم که با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده بودند به پرسشنامهای متشکل از ویژگیهای والدین و فرزند، کاربرد اینترنت و سبکهای فرزند پروری اینترنت با دو بعد؛ کنترل والدین و صمیمیت والدین پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اکثریت خانوادهها به اینترنت در خانه دسترسی دارند (82%) و سبک غالب فرزند پروری اینترنت در میان والدین، سبک فرزند پروری مقتدرانه است (7/43%). دسترسی والدین به اینترنت در خانه به سن و تحصیلاتشان مربوط است و همچنین سبکهای فرزند پروری متأثر از جنسیت، سن، تحصیلات، تجربه و نگرش والدین است. سبکهای فرزند پروری اینترنت نیز بر کاربرد اینترنت دانشآموزان تأثیر میگذارند. بیشترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری سهلگیرانه را اتخاذ میکنند و کمترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری مستبدانه را انتخاب میکنند. تحصیلات، کنترل، تجربه و جنسیت والدین استفاده دانشآموزان از اینترنت در خانه را پیشبینی میکنند (21/0 = <em>R</em><sup>2</sup>). سرانجام، نتیجهگیری شد که سبکهای فرزند پروری اینترنت یک عامل جدید برای تبیین و پیشبینی پذیرش و کاربرد اینترنت توسط دانشآموزان است.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور، ٣٠٠ نفراز والدين دانش آموزان پايه نهم که با روش نمونه گيري خوشه اي انتخابشده بودند به پرسشنامه اي متشکل از ويژگيهاي والدين و فرزند، کاربرد اينترنت و سبک هاي فرزند پروري اينترنت با دو بعد؛ کنترل والدين و صميميت والدين پاسخ دادند.
اين خاصيت دوگانه فضاي مجازي، که از سويي دسترسپذيري و حس اطمينان را تقويت مي کند و از سوي ديگر، فرصت هاي جديدي براي فريبکاري و بازنماييهاي غلط فراهم مي سازد (٢٠٠٦ ,Bocij) باعث مي شود که خانوادهها و والدين در استفاده سالم و امن فرزندانشان از اينترنت نقش مهمي داشته باشند (حسين ثابت ، جهانگرد و معتمدي، ١٣٩٥).
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١- سبک هاي فرزند پروري والدين (١٩٩١ ,Baumirind ; ١٩٨٣ ,Martin &Maccoby ) کنترل والدين در اين سبک ها در واقع به معني اعمال قدرت بر فرزندان در جهت نظارت بر اعمال و رفتارهاي آنهاست و به ميزان سـختگيـري معيارهـاي ارائه شده از سـوي والـدين اشـاره دارد (بيابـانگرد، ١٣٩٠).
همانطور که نتايج جدول ٢ نشان مي دهد بين جنسيت والدين و دسترسي آنها به اينترنت رابطه معني داري يافت نشد (X 2،p جدول ٢- ميزان استفاده والدين از اينترنت برحسب متغيرهاي جمعيت شناختي (به تصویر صفحه رجوع شود) سؤال دوم: والدين دانش آموزان مورد مطالعه بيشتر از چه سبک هاي فرزند پروري استفاده مي کنند؟ امتياز متغيرهاي کنترل و صميميت والدين از ١ تا ٥ متغير است .