چکیده:
ابراز وجود به مثابه یکی از مهارتهای زندگی، قلب رفتار بین فردی،
کلید ارتباطهای انسانی و حاصل تعاملاجتماعی است که در فرایند
جامعهپذیری و بازجامعهپذیری، تولید و بازتولید میشود. هدف این
پژوهش، ازیکطرف، مطالعه شیوههایی است که دانشجو-معلمان در
فرایند تعاملات خویش با اساتید، کارکنان و دانشجو-معلمان دیگر، از
منظر اساتید این دانشگاه، ابراز وجود میکنند؛ از طرف دیگر، مطالعه
مقولاتی است که از منظر اساتید، دانشجو-معلمان، در ابراز وجود مورد
غفلت قرار میدهند. روش مطالعه، کیفی؛ روش نمونه گیری، نظری-
هدفمند؛ تکنیک جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه-استاندارد با 15 نفر
از اساتیدی که در این دانشگاه حداقل ششترم تدریس داشته اند بوده
و بر اساس اشباع نظری پایان یافته است. جهت تحلیل یافته ها،
مصاحبه ها ابتدا تحلیل محتوا و کدگذاری شده اند؛ سپس به مفاهیم
تبدیل و پسازآن به مقولات عمده بازسازی معنایی شدهاند. با توجه به
یافتهها، عمدهترین شیوههای ابراز وجود دانشجو-معلمان از نظر
،» اعتقاد به مبانی و ارزشهای اسلامی « اساتید، در سه مقوله عمده
بازسازی » استفاده از فناوریهای نوین « و » توسعه حرفهای معلم «
معنایی گردیدهاند. همینطور ازنظر مصاحبه شوندگان، دانشجو-معلمان
» روحیه پژوهشگری « و » تفکر انتقادی « در ابراز وجود، به دو مولفه
بیتوجه بودهاند و از آنها غفلت کردهاند
Assertiveness as a life skill is considered the core of inter-personal behaviors and key to human interactions, and is the result of social interaction which is produced and reproduced in socialization and re-socialization process. The current article, on the one hand, seeks to study the procedures that are asserted by student-teachers in their interactions with professors, staff and other student-teachers from the perspective of the professors in Farhangian University. On the other hand, the article intends to examine the assertiveness-related items which are neglected by student-teachers from the perspective of the professors. Research methodology is qualitative, and sampling method is theoretical-purposive. The data collection technique is semi-standard interview with 15 professors who have taught for at least six semesters in the present university, and the technique was completed based on theoretical saturation. For data analysis, the interviews were coded and analyzed based on their content. Then they turned into concepts, and reconstructed semantically into major issues. Based on the findings, the most significant assertiveness method for student-teachers from the perspective of professors were semantically reconstructed and then divided into three major categories including “belief in Islamic foundations and values”, “teacher’s professional development” and “application of modern technology”. In addition, from the perspective of the interviewees, in terms of assertiveness, student-teachers did neglect two major issues including “critical thinking” and “research-seeking spirit”.
خلاصه ماشینی:
com چکيده Abstract ابراز وجود به مثابه يکي از مهارت هاي زندگي، قلب رفتار بين فردي ، Assertiveness as a life skill is considered the core of interکليد ارتباط هاي انساني و حاصل تعامل اجتماعي است که در فرايند personal behaviors and key to human interactions, and is the result of social interaction which is produced and reproduced جامعه پذيري و بازجامعه پذيري، توليد و بازتوليد مي شود.
The current پژوهش ، ازيک طرف ، مطالعه شيوه هايي است که دانشجو-معلمان در article, on the one hand, seeks to study the procedures that are asserted by studentteachers in their interactions with فرايند تعاملات خويش با اساتيد، کارکنان و دانشجو-معلمان ديگر، از professors, staff and other studentteachers from the منظر اساتيد اين دانشگاه ، ابراز وجود مي کنند؛ از طرف ديگر، مطالعه perspective of the professors in Farhangian University.
حال يکي از دو سؤال اصلي اين پژوهش اين است که ازنظر اساتيد اين دانشگاه ، دانشجو-معلمان چگونه مهارت ابراز وجود را در فرايند تعاملات روزمره خويش با اساتيد، کارکنان و دانشجو-معلمان ديگر، بروز مي دهند؟ همين طور از نظر مصاحبه شوندگان ، هنگام ابراز وجود، دانشجو-معلمان چه مؤلفه هايي را مورد غفلت قرار مي دهند؟ حسني و امام وردي (١٣٩٦) پژوهشي با عنوان «اثربخشي شناخت درماني گروهي مبتني بر ذهن آگاهي در ابراز وجود زنان مبتلا به سرطان سينه » انجام داده اند.
ازاين رو با توجه به اين نتايج مي توان پيشنهاد نمود که از درمان فوق به صورت انتخابي به عنوان يک شيوه روان درماني در جهت مؤلفه هاي ناکارآمد در ابراز وجود استفاده شود.