چکیده:
استفاده از ظرفیت بازاریابی اینترنتی در ایران در سالهای اخیر بهشدت در حال رشد بوده و بخش عظیمی از فعالیتهای مربوط به فضای مجازی را به خود اختصاص داده است. اینگونه بازاریابی در ایران نوظهور است؛ ازاینرو بسیاری از ابعاد این نوع بازاریابی هنوز موردبررسی و تحلیل قرار نگرفته است. ازاینرو پژوهش حاضر با انجام پژوهش بر روی شرکتهای برتر صادراتی ایران، به بررسی نقش قابلیتهای بازاریابی اینترنتی بر رشد بازار بینالملل با توجه به نقش قابلیتهای صادراتی میپردازد. روش پژوهش مورداستفاده از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی است. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی کارکنان، مدیران و کارشناسان مربوطه در شرکتهای نمونه صادراتی سال 1396 است. نتایج حاکی از آن است که متغیر قابلیت بازاریابی اینترنتی بر در دسترس بودن اطلاعات و قابلیتهای شبکه بینالمللی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج، تأثیر جهتگیری استراتژیک بینالمللی بر قابلیتهای بازار بینالمللی و تأثیر قابلیتهای بازار بینالمللی بر رشد راهبردهای توسعهای بازار بینالمللی را تأیید میکند. بااینحال تأثیر در دسترس بودن اطلاعات بر جهتگیری استراتژیک بینالملل و قابلیت بازاریابی اینترنتی بر جهتگیری استراتژیک بینالملل مثبت و معنادار گزارش نشد.
خلاصه ماشینی:
تأثير قابليت هاي بازاريابي اينترنتي بر توسعه بازارهاي بين المللي شرکت هاي صادراتي احسان شريفي *، ناصر يزداني ** چکيده 1 استفاده از ظرفيت بازاريابي اينترنتي در ايران در سال هاي اخير به شدت در حال رشد بوده و بخش عظيمي از فعاليت هاي مربوط به فضاي مجازي را به خود اختصاص داده است .
پژوهش ها نشان ميدهد که اينترنت داراي اثر مثبت در قابليت دسترسي اطلاعات شرکت و توسعه شبکه هاي کسب وکار در بازارهاي بين المللي و همچنين در بهبود عملکرد شرکت است [٣١].
درواقع ، هدف اين پژوهش ، عبارت است از بررسي تأثير بازاريابي اينترنتي بر راهبردهاي رشد و توسعه بازارهاي بين المللي شرکت هاي برتر صادراتي ايران .
روش شناسي پژوهش با دقت در محتواي موضوع اين تحقيق (بررسي تأثير قابليت هاي بازاريابي اينترنتي بر راهبردهاي رشد و توسعه بازارهاي بين المللي شرکت هاي صادراتي ) ميتوان دريافت که تحقيق فوق را با توجه به اينکه از نتايج آن در جهت بهبود فعاليت هاي سازماني شرکت هاي صادراتي استفاده خواهد شد.
)2015(, The impact of strategic trends on the specialized marketing capabilities of small and medium enterprises, The First International Management, Economics, Accounting, and Educational Science, Iran, )In Persian( 8.
)2016(, The study of marketing capabilities on organizational entrepreneurship, the first international meeting of the new paradigms of business and enterprise intelligence management, Tehran Iran, )In Persian(.
)2016(, Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures, Journal of Business Research, 69(6), 2040-2051 18.