چکیده:
توسعهی صنعت گردشگری ایران به دلیل تأثیرپذیری از فضای جهانی این صنعت و نیز میزان تواناییهایی که در حوزههای مربوط به گردشگری از خود نشان داده است، همواره دستخوش تغییرات شدید بوده و میزان توسعه با توان بالقوهی آن همخوانی مناسبی ندارد. محقق در پژوهش حاضر، هدف اصلی و عمدهی خود را پاسخگویی به این سؤال قرار داده است که الگوی توسعهی صنعت گردشگری ایران با تأکید بر ورود گردشگران خارجی چگونه است؟ با عنایت به این موضوع، پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات پیمایشی-اکتشافی بوده و از رویکرد دلفی و تحلیل عاملی تأییدی و نیز آزمون فرض برای دستیابی به الگوی مورد نظر استفاده میکند. جامعه آماری پژوهش، متشکل از خبرگان و فعالین در صنعت گردشگری کشور است. نتیجهی نهایی و اصلی تحقیق دربرگیرندهی الگوی تأثیرگذار در توسعهی صنعت گردشگری کشور در سه محور مبادی گردشگرفرست، حملونقل و مقاصد گردشگرپذیر داخلی است که در یک سلسله مراتب با عوامل اصلی و شاخصهای مرتبط با آنها است. این سلسلهمراتب با اولویتبندی عوامل تأثیرگذار در صنعت گردشگری ایران به دست آمده است.
خلاصه ماشینی:
تدوين الگوي سه محوري توسعه صنعت گردشگري ايران با تأکيد بر ورود گردشگران خارجي محمدتقي اميني *، محمد مهدي پرهيزگار**، اصغر ابوالحسني ***، صمد خباز باويل ****١ چکيده توسـعه ي صـنعت گردشـگري ايران به دليل تأثيرپذيري از فضـاي جهاني اين صنعت و نيز ميزان تواناييهايي که در حوزه هاي مربوط به گردشـگري از خود نشـان داده است ، همواره دستخوش تغييرات شـديد بوده و ميزان توسـعه با توان بالقوه ي آن هم خواني مناسبي ندارد.
محقق در پژوهش حاضر، هدف اصـلي و عمده ي خود را پاسخگويي به اين سؤال قرار داده است که الگوي توسعه ي صنعت گردشگري ايران با تأکيد بر ورود گردشـگران خارجي چگونه است ؟ با عنايت به اين موضوع ، پژوهش حاضر از نظر ماهيت از نوع تحقيقات پيمايشـي-اکتشـافي بوده و از رويکرد دلفي و تحليل عاملي تأييدي و نيز آزمون فرض براي دسـت يابي به الگوي مورد نظر اسـتفاده ميکند.
با بررسـي و مطالعه در ميان مباني نظري و تحقيقات مرتبط با توسعه ي صنعت ٨٢ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٣٥ ـ پاييز ١٣٩٧ گردشـگري، محورهاي توسـعه اي آن در سـه حوزه ي کلي زير مورد بررسـي و تحليل قرار گرفته است : عوامل مرتبط با مقاصد گردشگرپذير عوامل مرتبط با حمل ونقل عوامل مرتبط با مبادي گردشگرفرست ســه فرضــيه ي اصــلي پژوهش نشــان دهنده ي روابط متقابل بين محورهاي ســه گانه ي توسعه ي صنعت گردشگري است که عبارتند از: ١- بين توسـعه ي مقاصـد گردشگرپذير داخلي و توسعه ي حمل ونقل رابطه ي معنادار وجود دارد.