چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل ضعف صادرات سنگ لرستان بر مبنای مدل الماس پورتر است. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه پژوهش را کارشناسان و مدیران مرتبط با صادرات و مدیران شرکتهای تولیدی و صادراتی سنگ در استان لرستان، تشکیل میدهند. در این پژوهش به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و پرسشنامه 39 سئوالی توسط محقق طراحی شد که ضریب آلفای کرونباخ آن84% شد. نتایج آزمون t نشان میدهد با توجه به مدل الماس پورتر، شش دسته عوامل مورد بررسی شامل فاکتورهای درونی، شرایط تقاضای داخلی، صنایع مرتبط و حمایتکننده، استراتژی، ساختار و رقابت، نقش دولت و اتفاقات پیشبینی¬نشده در ضعف صادرات سنگ استان لرستان اثرگذار میباشند. نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که عوامل مرتبط با نقش دولت بیشترین تاثیر و عوامل مرتبط با شرایط تقاضای داخلی کمترین تاثیر را در ضعف صادرات سنگ لرستان دارند.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون t نشان مي دهد با توجه به مدل المـاس پـورتر، شـش دسـته عوامـل مـورد بررسي شامل فاکتورهاي دروني ، شرايط تقاضاي داخلي ، صنايع مرتبط و حمايت کننـده ، اسـتراتژي، سـاختار و رقابت ، نقش دولت و اتفاقات پيش بينينشده در ضعف صادرات سنگ استان لرستان اثرگذار مـيباشـند.
بايد گفت با اين که لرستان بعد از اصفهان بـه لحـاظ ميـزان اسـتخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه ميليون تن انواع سنگ تزئيني و سـاختماني از معـادن اين استان استخراج مي شود و همچنين توليدات سنگ آن ٢٢ درصد توليدات کل کشور و سه درصـد توليدات جهاني است که بخشي از آن در استان ، بخشي در بازارهاي داخلي و حدود ٢٠٠ هزار تـن آن سنجش وضعيت عملکرد صادرات سنگ ١٦٥ در بازارهاي کشورهاي حوزه خليج فارس ، اروپا و کشورهاي آسياي جنوب شرق مصرف مـي شـود امـا بيشترين ميزان صادرات سنگ اين استان به صورت خام و توسـط واسـطه هـا انجـام مـيشـود و ايـن موضوع صنعت سنگ لرستان و وضعيت اشتغال استان را در مخاطره قـرار داده اسـت .
با توجه به اهميت و ضرورت موضوع در اين تحقيق سـعي بـر آن است که به بررسي علل ضعف صادرات سنگ لرستان پرداخته شود و در اين تحقيـق بـا پـذيرفتن مدل الماس رقابتي پورتر به عنوان الگوي پژوهش ، نقش هر يک از عوامل مدل را در ضعف صـادرات سنگ لرستان مورد بررسي قرار مي دهيم .
گرچه راه هاي متعددي براي تأمين کسري ارزي وجود دارد اما بايد ١٦٦ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ١٣ ـ بهار ١٣٩٢ گفت که اصوليترين و مناسب ترين اين روش ها، همان افزايش صادرات است که يک راه حل اساسي و اقتصادي بشمار ميرود.