چکیده:
امروزه در فضای پیچیده و پویای کسب وکار جهانی، سرعت تغییر و شدت رقابت در حال افزایش است. در این وضعیت، رقبایی که در عین رقابت، به همکاری با یکدیگر در بخش هایی از زنجیره ارزش می پردازند، عملکرد بهتری خواهند داشت. همکاری بین شرکت های رقیب که از آن با عنوان هم رقابتی یاد می شود، یکی از راهبرد های نوین کسبوکار برای مواجهه با محیط نامطمئن است. در این پژوهش به بررسی تاثیر راهبرد هم رقابتی بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازار شرکتها با در نظر گرفتن نقش عدم اطمینان در بازار، اثرات جانبی شبکه و شدت رقابت پرداخته می شود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری شامل شرکت های فعال در صنعت فنآوری اطلاعات در ایران است و دادهها از 180 شرکت جمع آوری شد. فرضیه ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار WARP PLS3 آزمون شدند. یافته ها نشان دادند که همرقابتی بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازار تاثیر مثبت معنادار دارد. همچنین، شدت رقابت و عدم اطمینان در بازار، رابطه بین هم رقابتی و عملکرد نوآوری را تعدیل می کنند.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش به بررسي تأثير راهبرد هم رقابتي بر عملکرد نوآوري و عملکرد بازار شرکت ها با در نظر گرفتن نقش عدم اطمينان در بازار، اثرات جانبي شبکه و شدت رقابت پرداخته ميشود.
يک راهبرد هم رقابتي تحت شرايطي که عدم اطمينان بازار بالاست ، سودمند است ، به اين معني که ، بنگاه هاي اقتصادي با تسهيم ريسک ها و هزينه هايشان با رقبا، قادر به افزايش عملکرد نوآوري و عملکرد بازارشان تحت اين شرايط هستند؛ همچنين ، نتايج مطالعات مختلف نشان ميدهد که هم رقابتي براي شرکت ها در صنايع مختلف ارزش افزوده ايجاد ميکند و باعث توسعه بازارهاي تدريجي و جديد ميشود که همکاري با رقباي با دقت انتخاب شده (هم رقابتي) به شرکت ها در زمينه تسهيم ريسک ها و هزينه هاي مرتبط با توسعه محصولات فعلي، ايجاد محصولات نوآور، گسترش بازارها، ايجاد بازارهاي جديد و ورود به بازارهاي خارجي کمک زيادي ميکند [٣٠].
پژوهش گران دريافتندکه آن در معرفي خطوط جديد توليد در مقايسه با ديگر همکاريها مفيد است ، ارتقاي عملکرد بنگاه هاي اقتصادي از طريق راهبرد هم رقابتي ٢٩ مطالعات ديگر نيز نتايج مشابهي ارائه کرده اند: نشان دهنده اين است که هم رقابتي به عنوان نوع خاصي از روابط R&D و منابع دانش ، به شرکت ها براي ايجاد نوآوريهاي تدريجي و اصولي کمک ميکند.
درواقع ، راهبرد هم رقابتي باعث افزايش ارزش در شرايطي که درک واضحي از صنعت نيست و سرعت تغيير بالاست (مانند زمانيکه عدم اطمينان در بازار بالاست ) ميشود، اين ارزش افزوده ميتواند از طريق بهبود نوآوري بنگاه هاي اقتصادي يا رقابت کلي آنها از نظر کاهش بار مسئوليت هزينه ها و ريسک ها محقق شود.