چکیده:
با رشد روزافزون و پرشتاب تجارت بین الملل،کشورهای مختلف در سرتاسر جهان، محصولات متنوعی را وارد و صادر می کنند که این امر می تواند چالش ها و فرصت هایی را برای آن ها به وجود آورد. در این میان تجارت آزاد بین کشورها و جهانی شدن موجب شده است که مصرف کنندگان با محصولات خارجی زیادی روبه رو شوند. در نتیجه، نگرش مصرف کنندگان به کشور سازنده و همچنین داخلی یا خارجی بودن کالا یکی از دغدغه های شرکت های بین المللی و پژوهش گران رفتار مصرف کننده است؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی و تحلیل تاثیر هویت جهانی افراد بر خرید محصولات خارجی با توجه به گرایش های جهانی مصرفکنندگان، به مطالعه خرید محصولات خارجی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت بازرگانی شهر تهران که در سال 1394 مشغول به تحصیل بوده اند، پرداخته است. این پژوهش در پی بررسی تاثیر هویت جهانی بر خرید محصولات خارجی است. روش تحقیق توصیفی است و از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. روش جمع¬آوری داده ها نیز پرسشنامه است. پرسشنامه ها بین 158 نفر از دانشجویان به صورت خوشه ای طبقه بندی شده توزیع شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان خرید محصولات خارجی تحت تاثیر هویت جهانی افراد است.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر هویت جهانی مصرف کنندگان بر خرید محصولات خارجی در ایران ناصر یزدانی*، اعظم نقابی** با رشد روزافزون و پرشتاب تجارت بین الملل،کشورهای مختلف در سرتاسر جهان، محصولات متنوعی را وارد و صادر می کنند که این امر می تواند چالش ها و فرصت هایی را برای آن ها به وجود آورد.
در نتیجه، نگرش مصرف کنندگان به کشور سازنده و همچنین داخلی یا خارجی بودن کالا یکی از دغدغه های شرکت های بین المللی و پژوهش گران رفتار مصرف کننده است؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی و تحلیل تأثیر هویت جهانی افراد بر خرید محصولات خارجی با توجه به گرایش-های جهانی مصرفکنندگان، به مطالعه خرید محصولات خارجی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت بازرگانی شهر تهران که در سال 1394 مشغول به تحصیل بوده اند، پرداخته است.
در واقع محقق به بررسی تأثیر هویت جهانی از طریق تنوع رابطه افراد و نارضایتی از تفاوت های ملیتی بر خرید کالاهای خارجی پرداخته است.
در این تحقیق با توجه به فرمول زیر باید 128 نفر از دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه های سراسری تهران مورد بررسی قرار گیرند؛ ولی برای اطمینان تعداد 158 پرسشنامه پخش و جمع آوری شده است.
نتیجه گیری از فرضیه اصلی تحقیق: این فرضیه به دنبال آزمون تأثیر معنادار هویت جهانی بر خرید محصولات خارجی از طریق دو متغیر واسط تنوع رابطه افراد و نارضایتی از تفاوت های ملیتی است که نتایج تحلیل مسیر تأثیر مستقیم و معنادار را نشان می دهد تحقیقی که این رابطه را سنجیده باشد، یافت نشد.
Attitude toward cultural diversity: A test of identity-related antecedents and purchasing consequences in journal of business 1-8.