چکیده:
پژوهش حاضربااستناد به فرضیه دورۀ بحرانی که یادگیری کامل هر زبان راپس ازسن خاصی ناممکن میداند، انجام گرفته است. دوگروه ازدانشجویان ایرانی که درسنین مختلف زبان آلمانی راآموختهاند، موردبررسی قرارگرفتند. تلفظ آنها ازطریق روخوانی سه متن آلمانی بوسیله پنج ارزیاب بومی آلمانی موردارزیابی قرارگرفت. هدف یافتن گویشور درحدبومی زبان آلمانی درمیان زبانآموزان دوگروه بود. براساس تحقیقات معتعدد دررابطه باسن زبان آموزی، احتمال دست یافتن زبانآموزان زیر ۱۲ سال به مهارت تلفظ در حد گویشوران بومی وجود دارد. با توجه به اینکه بیشتر زبانآموزان گروه اول از بدو تولد در محیط آلمانی زبان رشد نمودهاند، انتظار میرفت درمیان آنان تعدادی به عنوان گویشور بومی شناخته شوند. پرسش مطرح شده این بود که آیا در میان زبان آموزان بزرگسال، فردی با تلفظ در حد گویشور بومی یافت میشود؟ درنهایت، نه تنها هیچ کدام از زبان آموزان گروه دوم نتوانستند به عنوان گویشور بومی شناخته شوند، بلکه درگروه اول نیز هیچ زبانآموزی نتوانست درهر سه متن بر اساس نظر ارزیابها گویشور بومی شناخته شود. نتایج این تحقیق در راستای فرضیه دوره بحرانی یادگیری قرار میگیرد.
The present study is based on the hypothesis of the critical period that considers complete language learning impossible after a certain age. Two groups of Iranian students who have learned German language at different ages are studied. The pronunciation of them during the rehearsal of the three German texts was evaluated by five native German evaluators. The goal was finding native speaker was among the two groups. According to many studies, it might be possible for early learner (under 12) to attain a native accent. Given that most of the students of the first group grew up in a German language context from birth, it was expected that some of them would be identified as native speakers. The question was raised whether among the adult learners a nativelike German pronunciation is found? Not only did any of the second-group students fail to be identified as native speakers, but in the first group, no one could be recognized by the raters as native speakers in all three texts.
خلاصه ماشینی:
پرسش مطرح شده این بود که آیا در میان زبان آموزان بزرگسال، فردی بـا تلفظ در حد گویشور بومی یافت می شود؟ درنهایـت ، نـه تنهـا هـیچ کـدام از زبـانآمـوزان گـروه دوم نتوانستند به عنوان گویشور بومی شناخته شوند، بلکه درگروه اول نیز هیچ زبان آموزی نتوانست درهـر سه متن بر اساس نظر ارزیابها گویشور بومی شناخته شود.
بر اساس این مثال، و نمونه های فراوانی که لنبرگ نام می برد، دورة بحرانـی بـه دورة زمـانی محدودی اطلاق می شود که در آن برخی رفتارها فرصت بـروز و ظهـور پیـدا مـی کننـد و اگـر __________________________________________________________________ 1 1- Science Magazine 2- Critical Period Hypothesis 3- Penfield, Wilder 4- Roberts, Lamar 5- Lenneberg, Eric موجود زنده در این بازة زمانی در معرض محرک مناسب قرار نگیرد، دیگر مانند شرایط عـادی قادر به بروز رفتار مورد نظر نخواهد بود.
حال پرسشی مطرح می شود، که آیا ایرانیان بزرگسالی که به فراگیری زبان آلمانی می پردازند، قادرند تلفظی همانند گویشوران بومی آن زبان کسب کنند؟ و آیا بین آنانی که در بزرگسالی زبان آلمانی را یادگرفته اند و کسانی که در دورة کودکی آن را فراگرفته اند، تفاوتهایی وجود دارد؟ در مبحث پیش رو بخش هـایی از پژوهشی ١ مطرح می شود که در آن موضوع تأثیر سن بر یادگیری تلفظ بومی زبان آلمانی ، بـا بهرهگیری از جامعة آمار دانشجویان ایرانی بررسی شده است .
همـان طور که به خوبی مشاهده مـی شـود، همگـی ، یعنـی ١٠٠، گـروه کنتـرل بـه درسـتی گویـشور بومی شناخته شدند و همگی ، یعنی ١٠٠، افراد گروه ٢ (افـرادی کـه در سـن ١٢ سـالگی یـا بیشتر برای اولین بار در محیط زبان آلمانی قرار گرفتند) گویشور غیر بومی ٢ شناخته شـدند.