چکیده:
با ورود رسانههای نوین و افزایش سطح سواد عمومی، افکار عمومی و اقناع آن اهمیت دوچندان یافته است.. اقناع که به گفته ساروخانی غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانهای است، نقش کلیدی جهت تقویت جایگاه جهانی و دستیابی به اهداف راهبردی برای هرگونه جریان سیاسی، اقتصادی و ... ایفا میکند. پژوهش حاضر سعی نموده است با استفاده از قابلیتهای بازیوارسازی بهعنوان یک ابزار انگیزشی به رهیافتی جامع برای اقناع افکار عمومی در فضای مجازی دست یابد. برای دستیابی به چنین رهیافتی سعی شده است با استفاده از 3 گام متوالی متشکل از روش پژوهش اسنادی، دلفی و مصاحبه عمیق با کارشناسان حوزه بازیوارسازی و فضای مجازی مدلی جامع برای اقناع افکار عمومی در فضای مجازی ارائه شود. درنتیجه گام اول و دوم پژوهش و با استفاده از روش اسنادی و دلفی( در سه دور متوالی) مدل جامع تأثیرگذاری بر افکار عمومی (7 مرحله) و 13 قابلیت بازیوارسازی مشخص شدند. در گام سوم و نهایی پژوهش نیز بر اساس نتایج دو مرحله نخستِ پژوهش، مدلهایی برای بازیوارسازی مراحل تأثیرگذاری بر افکار عمومی ارائه شد. مدل هفت مرحلهای تأثیرگذاری بر افکار عمومی که بهعنوان ابزاری مهم در دنیای تبلیغات شناخته میشود میتواند بهعنوان مبنایی برای اقناع افکار عمومی در فضای مجازی استفاده شود. استفاده از فناوری بازیوارسازی که دارای پیشینه قوی در جذب و درگیر سازی مخاطبان دارد موفقیت مدل تأثیرگذاری بر افکار عمومی را تضمین مینماید. بازیوارسازی با تلفیق در مدلهای اقناع افکار عمومی اثربخشی و کارایی آنها را بهمراتب افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر سعي نموده است با استفاده از قابليت هاي بازيوارسازي به عنوان يک ابزار انگيزشي به رهيافتي جامع براي اقناع افکار عمومي در فضاي مجازي دست يابد.
براي دستيابي به چنين رهيافتي سعي شده است با استفاده از دو روش پژوهش متشکل از دلفي و مصاحبه عميق با کارشناسان حوزه بازيوارسازي و فضاي مجازي، مدلي جامع براي اقناع * کارشناس ارشد مديريت رسانه ، دانشگاه صداوسيما جمهوري اسلامي ايران، (نويسنده مسئول).
به نظر ميرسد که تلفيق مدل هفت مرحله اي کارگزاران تبليغ با تکنولوژي بازيوارسازي درصد موفقيت اين مدل را بيشتر خواهد کرد و آن را به يک ابزار اثربخش تر براي اقناع افکار عمومي در فضاي مجازي تبديل ميکند.
پژوهش حاضر با آگاهي از اين ضرورت و در جهت گسترش جريان فکري انقلاب اسلامي ايران، سعي دارد با استفاده از نظر کارشناسان حوزه بازيوارسازي و فضاي مجازي و با کمک قابليت هاي بازيوارسازي به عنوان ابزار قدرتمند تأثيرگذاري بر مخاطب ان، به يک رهيافت جامع و منظم براي تأثيرگذاري بر افکار عمومي در فضاي مجازي دست يابد.
بر همين اساس در اين پژوهش سعي شده است به سؤالات زير پاسخ داده شود: بازيوارسازي به عنوان يک ابزار اقناعي چه قابليت هايي دارد؟ چگونه به کمک بازيوارسازي ميتوان تأثيرگذاري بر افکار عمومي را تسهيل کرد؟ پيشينه پژوهش هر پژوهشي از مطالعات قبلي تأثير ميپذيرد و بر مطالعات بعدي نيز اثر ميگذارد.
Arnab, et al) ٢٠١٤ ,Fox &Christy ;٢٠١١ ,Brusilovsky &Farzan ;٢٠١٣ ,Denny)؛ سلامت (٢٠١٧ ,Hamari ;٢٠١٤ ,Heidi &Jones, Gregory, ;٢٠١٦ ,.