چکیده:
اگرچه در مورد مفهوم شایستهسالاری پژوهشهای متعددی انجام گرفته است لکن رهبری خدمتگزار طی سالهای اخیر در مبانی نظری سازمان و مدیریت کمتر مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل شایستهسالاری مبتنی بر عوامل مرتبط با آن با توجه به نقش میانجی رهبری خدمتگزار بهمنظور ارائه الگوی مطلوب انجام گرفته است. بر این اساس متغیرهای مربوط و مقیاس آنها، چهارچوب کلی مطالعه شکل گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشگاههای استان مرکزی در سال 96-95 و نمونهگیری به روش خوشهای دومرحلهای بوده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای عوامل مرتبط با شایستهسالاری 72/0 و شایستهسالاری 73/0 و رهبری خدمتگزار 90/0 محاسبه گردید. برای بررسی و تحلیل دادهها از روش توصیف آماری و استنباطی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل شایستهسالاری با توجه به نقش میانجی رهبری خدمتگزار از برازش معناداری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسي مدل شايسته سالاري مبتني بر عوامل مرتبط با آن با توجه به نقش ميانجي رهبري خدمت گزار به منظور ارائه الگوي مطلوب انجام گرفته است .
يافته هاي پژوهش نشان داد که مدل شايسته سالاري با توجه به نقش ميانجي رهبري خدمت گزار از برازش معناداري برخوردار است .
مقدمه منابع انساني با ارزشمندترين منابع سازمان ها محسوب ميشوند که با تلاش همگاني و ايجاد هماهنگي ميان آن ها و به کارگيري صحيح آنان و ديگر اجزاي سازمان مي توان اهداف سازماني را تحقق بخشيد اين منابع داراي تواناييها و قابليت هاي بالقوه اي هستند که در محيط سازماني به فعل تبديل ميشوند و دستيابي به اين مهم نيازمند درک و شناخت کامل انسان ها و فراهم کردن شرايط مناسب براي کار و تلاش است يکي از مواردي که در اين زمينه قابل بررسي است قرار دادن افراد در جايگاه هاي مناسب با توانايي و تجارب و قابليت آن ها است که اين فرايند در قالب نظام شايسته سالاري قابل پيگيري است .
هدف اين پژوهش طراحي مدل شايسته سالاري مبتني بر عوامل مرتبط با آن با توجه به نقش ميانجي رهبري خدمت گزار در دانشگاه هاي استان مرکزي هست .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٣ مدل مفهومي تحقيق فرضيه هاي پژوهش فرضيه ١: بين استراتژي سازماني با شايسته سالاري از طريق رهبري خدمت گزار رابطه غيرمستقيم وجود دارد.
Investigating the Effect of Servant Leadership on Organizational Trust and Empowerment in Government Organizations, Public Management Publication No. 2.