چکیده:
یکی از مسائل عمدهای که اخیرا با توسعه ابزارهای الکترونیکی و بهتبع آن ایجاد بسترهای ارتباطی تحت وب مورد توجه فراوان قرارگرفته، موضوع شهرت مجازی و یا اصطلاحا در مدل پیشرفتهی آن سلبریتی بودن است. پژوهش حاضر به دنبال واکاوی عوامل موثر بر استفاده از شبکه اجتماعی درکسب شهرت مجازی افراد با تبیین نظریه کاشت است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی بر مبنای طیف لیکرت انجام شده است. این پژوهش با نمونهای شامل 384 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه جمع آوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-Pls استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد مختلف نرم افزارهای اجتماعی با کسب شهرت مجازی ارتباط معنادار وجود دارد و از میان این فاکتورها، استفاده از کارکردهای شبکه اجتماعی بیشترین تاثیر را در کسب شهرت مجازی افراد دارد.
خلاصه ماشینی:
حسین نظر در سال ١٣٩٤ پژوهشی با عنوان : کارکردهای شبکه های اجتماعی تلفن همراه در جامعه ایران انجام داد و در آن ویژگی ها، کارکردهای مثبت و ابعاد منفی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی موبایل محور در سه حوزه ی اقتصادی، سیاسی و نیز فرهنگی-اجتماعی را مورد مطالعه قرار داد و نشان داد چند رسانه ای بودن ، جایگزینی اقتصادی برای تماس های کاربران ، همه جایی و در دسترس بودن دائمی و سرعت بالای انتقال داده از ویژگی های این شبکه ها است ، اما نمی توان چنین شبکه هایی را صرفا مفید و یا مضر ارزیابی کرد، بلکه این مسئله با سواد دیجیتالی، نحوه ی استفاده و آشنایی کاربران با تدابیر امنیتی به منظور حفظ حریم خصوصی آنها وابسته است (حسین نظر، ١٣٩٤).
بنابراین هدف این پژوهش ، واکاوی عوامل مؤثر بر استفاده از نرم افزارهای اجتماعی در کسب شهرت مجازی: با تبیین نظریه کاشت در حوزه رسانه در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است .
1- Lyson; et al 4- Szabo & Huberman 3- Dong; et al.
6- Sunstein 7- Gerbaudo, Paolo 8- Schulman 9- AltaVista 31-Excite 33-Lycos 32-Northern Ligh 31-Google 34-Psychophysics 33-Time-sensitive 36-Yasseri & Bright 37-famous 38-Celebrity 39-Leslie Lamport 21-Ephraim 23-Fleuriet 22-O’Brolcháin; et al.
Measuring Fame Quantitatively (part: IV) who’s the Most Famous of Them All?, Annals of Improbable Research Online, Volume 33, Issue 3.
Measuring Fame Quantitatively (part: V) Who Is The Most Famous of Them All?, Annals of Improbable Research, Volume 22, Issue, 4.