چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بازی های حرکتی خلاق بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر 6 تا 12 ساله در شهر شیراز که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. در این مطالعهی نیمه تجربی، 58 کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر(30 پسر و 28 دختر) با میانگین سنی 07/9 سال، به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل گمارده شدند. برای سنجش اولیه مهارت های اجتماعی شرکت کنندگان، از معلمان آن ها خواسته شد تا به سوالات خرده آزمون مهارتهای اجتماعی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت(1990) پاسخ دهند. گروه تجربی 6 هفته به بازیهای حرکتی خلاق پرداختند و گروه کنترل نیز در این مدت فعالیت های عادی مرتبط با برنامه مدرسه را انجام دادند. دادهها با استفاده از آزمون لون، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار spss-16 و در سطح معناداری 05/ 0 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مداخله بازیهای حرکتی خلاق بر مهارت های اجتماعی منجر به تفاوت معناداری بین دو گروه تجربی و کنترل شد(05/ 0>p. به نظر می رسد که بازی های حرکتی خلاق به علت فراهم کردن فرصت های تمرینی، شرایط مطلوب و داشتن برنامه های مفرح و متنوع بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر موثر هستند.
The present study aims to investigate the effect of creative movement games on the social skills development in educatable intellectual disabled children. The population of the study consisted of all educatable intellectual disabled students aged between 6 and 12 in the city of Shiraz during the 2016-2017 academic year. In this quasi-experimental study, 58 Educatable Intellectual Disabled Children (30 boys and 28 girls) with the average age of 9.07 years years were selected randomly and assigned to experimental and control groups. To assess the social skills of the participants, their teachers were asked to answer the social skills sub-questions of Gersham and Elliott (1990) social skills questionnaire. The experimental group performed creative activity games for 6 weeks, and the control group performed the normal activities associated with the school program during this period. For analyzing the data, Levene's Test, Kolmogorov-Smirnov Test and covariance analysis were used by SPSS-16 software at the significance level of 0.05. The results showed that the intervention of creative motor games on social skills lead to a significant difference between experimental and control groups (P≤0.05). It seems that Creative Movement Games an effective role in the social skills Development Educatable Intellectual Disabled Children due to the provision of training opportunities, favorable conditions and having fun and diverse programs.
خلاصه ماشینی:
(٠٠٥≥P)between experimental and control groups seems that Creative Movement Games an effective رسد که بازيهاي حرکتي خلاق به علت فراهم کردن فرصت هاي تمريني، role in the social skills Development Educatable شرايط مطلوب و داشتن برنامه هاي مفرح و متنوع بر رشد مهارت هاي Intellectual Disabled Children due to the provision of training opportunities, favorable conditions and اجتماعي کودکان کم توان ذهني آموزش پذير مؤثر هستند.
واژگان کليدي : Intellectual Disabled; Educatable بازيهاي حرکتي؛ مهارت هاي اجتماعي؛ کم توان ذهني، آموزش Keywords: Movement Games; social skills; پذير نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آبان ٩٦ پذيرش : تير ٩٧ ويرايش نهايي : مهر٩٨ مقدمه فرآيند اجتماعي شدن يکي از جنبه هاي مهم رشد انسان است رشد مهارت هاي اجتماعي در سلامت رفتاري و اجتماعي نقش 1 بسزايي دارد(نساجي زواره ، ١٣٨٨).
نتايج اين پژوهش با نتايج هيوود(١٩٩٣)، گاريتا و همکاران (١٩٩٨)، کراپساي(٢٠٠٨)، اسکينز، راجر و باندي(٢٠٠٦)، حاجي پور(١٣٩٤)، غلامي و همکاران (١٣٩٥)، محرابيان و همکاران (١٣٩٥)، ترن و همکاران (٢٠١٤)، مرادي کچلکي و فقيرپور(٢٠١٥) که معتقدند مشارکت کودکان در فعاليت هاي گروهي و بازي با همسالان موجب رشد اجتماعي آن ها ميشود، همسو است همچنين با نتايج تحقيق جهانيان نجف آبادي و آل ابراهيم (١٣٩٢)، آذرنيوشان ، به پژوه و غباري بناب (١٣٩١) و ناصري و قاسم پور(١٣٩٣) که نشان دادند که بازيدرماني موجب بهبود مهارت هاي اجتماعي در کودکان کم توان ذهني ميشود همسو است .
با توجه به مطالب بيان شده و نتايج به دست آمده در اين پژوهش ، ميتوان گفت که بازيهاي حرکتي خلاق نسبت به فعاليت هاي معمول به علت فراهم کردن شرايط مطلوب و داشتن برنامه هاي مفرح و متنوع بر رشد مهارت هاي اجتماعي کودکان کم توان ذهني آموزش پذير تأثير داشته است .