چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران زن با تاکید بر ابعاد دین داری است. جامعه آماری، کاربران فعال شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه بومی شده میزان دین داری استارک و گلارک در پنج بعد و پرسشنامه محقق ساخته حجاب و پوشش بود. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه به تایید چند تن از اساتید و صاحب نظران رسید و پایایی آن نیز از طریق یک آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ در متغیر دین داری (۰/۹۱۱) و متغیر حجاب و پوشش (۰/۷۵۱) به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، به وسیله نرم افزار ۲۱/spss صورت گرفته است. یافته های این تحقیق نشان داد تاثیری معکوس میان میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، میزان رضایت و میزان اعتماد به شبکه های اجتماعی با حجاب و پوشش کاربران وجود دارد. اما میزان ابعاد دین داری (بعد اعتقادی، بعد مناسکی ، بعد پیامدی، بعد شناختی و بعد احساسی) با حجاب و پوشش کاربران دارای تاثیر مستقیم و مثبت بوده است. همچنین از طریق آزمون تحلیل مسیر مشخص شد که متغیر میزان دین داری بر حجاب و پوشش کاربران تاثیر نسبتا قوی دارد. در مجموع، نتایج نشان داد که متغیرهای میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، ابعاد اعتقادی، مناسکی (مربوط به متغیر دین داری)، میزان اعتماد به شبکه های اجتماعی، میزان رضایت از شبکه های اجتماعی و بعد پیامدی مربوط به متغیر دین داری به ترتیب دارای بیشترین تاثیر بر گرایش به حجاب و پوشش کاربران بوده اند.
خلاصه ماشینی:
در مجموع، نتایج نشان داد که متغیرهای میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، ابعاد اعتقادی، مناسکی (مربوط به متغیر دین داری)، میزان اعتماد به شبکه های اجتماعی، میزان رضایت از شبکه های اجتماعی و بعد پیامدی مربوط به متغیر دین داری به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر گرایش به حجاب و پوشش کاربران بوده اند.
روش تحقیق روش پژوهش پیمایشی ـ همبستگی است که به بررسـی تـأثیر اسـتفاده از شـبکه های اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران با تأکید بر ابعاد دین داری (مورد مطالعه کـاربران شبکه اینستاگرام) می پردازد.
رابطه میان متغیرها مستقل با پوشش و گرایش به بد حجابی حجاب کاربران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس یافته های جدول شماره ٤، مـیتـوان بـا اطمینـان ٠/٩٥ و سـطح خطـای کوچک تر از ٠/٠٥ نتیجه گرفت : میان میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و حجاب و پوشـش کـاربران زن تأثیر منفی وجود دارد.
همچنین ثابت شده است یکی مهم ترین متغیرهایی کـه بـر حفـظ حجـاب و پوشش کاربران در شبکه های اجتماعی تأثیر مثبت میگذارد میـزان دیـن داری کـاربران است ؛ که نقش بسیار مهم و برجسته ای در تکـوین نگـرشهـا، گـرایش هـا، رفتارهـای اجتماعی و حفظ حجاب اسلامی دارد.
همچنین عـادات اجتمـاعی مخاطبان بر اساس این اطلاعات شکل میگیرد و این فرایند به نوعی آموزش پنهـانی و فرهنگ سازی در شبکه های اجتماعی، در شکل دادن بـه نگـرشهـا و عـادات روزمـره مخاطبان است ؛ بنابراین لازم است در چنین فضایی به پیشنهادات زیر توجه ویژه شود: ٠ با توجه به رابطه میان میزان استفاده، اعتماد و رضایت کاربران با مسئله حجاب و پوشش کاربران، لازم است سیاست گذاران فرهنگی برنامه های عملیاتی برای گسترش سواد رسانه ای و پرورش تفکر انتقادی کاربران داشته باشند.