چکیده:
As a new shift in the ELT field, critical pedagogy (CP) originated from Freirean philosophy. It aims at raising both teachers and learners’ awareness towards the instrumental view of ELT and its superficial neutrality. Despite the recent growth of CP in Iran, it is unknown whether or not CP is supported and practiced in the teacher development process of Iranian universities. Moreover, to the best of the researchers’ knowledge, an appropriate questionnaire dealing with such a concept has not been developed yet. The present study, therefore, aimed at developing and validating a CP-oriented scale to be used in ELT education system in Iran. To validate this instrument, 150 EFL teachers and students from three universities of Iran were selected through convenience sampling. The researchers employed exploratory and confirmatory factor analyses. The results indicated an acceptable level of internal consistency and satisfactory construct validity. This measure can be helpful for those who support practicalizing CP tenets in the field of ELT, in general and in teacher development process, in particular.
این
بهعنوان یک تغییر جدید در اموزش زبان انگلیسی» اموزش و پرورش انتقادی (3-)) از فلسفه فریره نشيت میگیرد. هدف ان
افزایش اگاهی مدرسان و فراگیران نسبت به دیدگاه ابزاری اموزش زبان انگلیسی و خنثی بودن بیش از حد ان است. باوجود
رشد اخیر اموزش و پرورش انتقادی در ایران»؛ مشخص نیست ایا اموزش و پرورش انتقادی در فرایند تربیت مدرس در
دانشگاههای ایران تحت حمایت قرار میگیرد و به کار گرفته میشود یا خیر. علاوه بر این» تا جایی که محققان اطلاع دارندء
یک پرسشنامه قابل قبول که به چنین مفهومی پرداخته باشد هنوز طراحی نشده است. ازاینرو مطالعه کنونی معطوف بر
توسعه و اعتبارسنجی یک مقیاس مبتنی بر اموزش و پروش انتقادی است که در نظام اموزشی تدریس زبان انگلیسی در ایران
مورد استفاده قرار بگیرد. برای اعتبارسنجی این ابزاره 150 مدرس و دانشجوی انگلیسی بهعنوان زبان خارجی از طریق
نمونهگیری اسان انتخاب شد. محققان از تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی استفاده کردند. نتایج سطح قابل قبولی از همسانی
درونی و اعتبار ساختاری رضایتبخش را نشان دادند. این سنجش برای افرادی که از بهکارگیری قابلیتهای اموزش و پروش
انتقادی در حوزه انگلیسی بهعنوان زبان خارجی حمایت میکنند» بهطورکلی» و فرایند تربیت مدرس» به طور خاص,
میتواند مفید باشد.