چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان فعالسازی رفتاری بر راهبردهای مقابلهای دانشجویان با اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان دختر مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه خرم آباد پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاکهای پژوهش، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دوبار) برنامه گروه درمانی فعالسازی رفتاری را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد با کنترل اثر پی آزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و گروه کنترل در مولفههای راهبردهای مقابلهای تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش میتوان اظهار کرد که درمان فعالسازی رفتاری بر افزایش راهبرد مقابلهای مسئلهمدار و کاهش راهبرد مقابلهای هیجانمدار تاثیر معناداری دارد. در مجموع پیشنهاد میشود که گروه درمانی فعال سازی رفتاری به عنوان شیوه مناسبی جهت بهبود راهبردهای مقابلهای دانشجویان با اختلال اضطراب فراگیر، توسط مشاوران و رواندرمانگران در نظر گرفته شود.
The purpose of this study was to investigate the effect
of behavioral activation therapy on coping strategies
in students with general anxiety disorder. The research
method was semi-experimental with pretest-posttest
with the control group. A total of 30 undergraduate and
undergraduate female students from Khorramabad
University were selected based on criteria of the
research and randomly assigned to the experimental
and control groups. The experimental group received
eight sessions of 90 minutes (weekly twice) of the
program of behavioral activation group therapy; the
control group was placed on the waiting list. Data were
collected in pre-test and post-test by Lazarus &
Folkman coping strategies questionnaire. Data were
analyzed using one-way covariance analysis. The
findings of the research showed that there is a
significant difference between the mean scores of
post-test of the test groups and the control group in
controlling the effect of the pretest, in the components
of coping strategies. According to the findings of the
research, it can be stated that behavioral activation
therapy has a significant effect on increasing the
problem-oriented coping strategies and reducing the
emotional coping strategies. In general, it is suggested
that behavioral activation group therapy be considered
as an excellent way to improve the methods of coping
of students with a generalized anxiety disorder, by
counselors and psychotherapists.
خلاصه ماشینی:
در مجموع پيشنهاد ميشود که گروه درماني فعال that behavioral activation group therapy be considered سازي رفتاري به عنوان شيوه مناسبي جهت بهبود راهبردهاي مقابله اي as an excellent way to improve the methods of coping دانشجويان با اختلال اضطراب فراگير، توسط مشاوران و روان درمانگران در of students with a generalized anxiety disorder, by counselors and psychotherapists.
تا کنون اين شيوه درماني در درمان اختلالاتي نظير اختلالات افسردگي و اضطراب (زمستاني، داودي، مهرابي زاده هنرمند و زرگر، ١٣٩٢؛ خداپناه ، مرادي و خداپناه ، ١٣٩٠)؛ افزايش کيفيت زندگي (پرهون ، مرادي، حاتمي و مشيرپناهي، ١٣٩٣)؛ کاهش اجتناب شناختي و ارزيابيهاي منفي (طاهري، طاهري و اميري، ١٣٩٦)؛ سبک هاي اسنادي (شاره ، ١٣٩٥)؛ انعطاف پذيري کنشي، باورهاي فراشناختي، نشخوار فکري (دشت بزرگي، ١٣٩٧؛ ميلز و اندر،٢ ٢٠١٥؛ پاتريک ،٣ ٢٠١٢)؛ کاهش استرس ادراک شده و احساس گناه (اندرسون ،٤ ٢٠١٥؛ عطايي مغانلو و عطايي مغانلو، ١٣٩٤) و باور مثبت درباره نگراني، کنترل ناپذيري و اجتناب شناختي کم (پورمحمد و همکاران ، ١٣٩٧؛ راسل ،٥ ٢٠١٣)، در افراد با اختلال ها و بيماريهاي مختلف به کار برده شده است .
Spitzer, Kroenke, Williams & Lowe تأثير درمان فعال سازي رفتاري بر راهبردهاي مقابله اي دانشجويان با اختلال اضطراب فراگير The Effect of Behavioral Activation Therapy on Coping Strategies in Students with Generalized Anxiety … و ضريب بازآزمايي اين مقياس به ترتيب ٠/٩٢ و ٠/٨٣ گزارش شده است (نايينيان ، شعيري، شريفي، ١٣٩٠).