خلاصه ماشینی:
") ناقدان محترم, به شدت نگران آینده افراد بشر در قرنهای بعد هستند که از کجا معلوم بار دیگر تاریخ تکرار نشود و از مجسمه سازی در جهت بت پرستی استفاده نشود؟ آیا با این حال و چنین احتمالی, می توان به گونه قطع حکم کرد: مجسمه سازی جایز است؟ نخست آن که: باید توجه داشت: فرض بر این است که حکم دائر مدار ملاک و موضوع است; از این روی, در صفحه 217 مقاله بیان شده که اگر روزی ساخت و نگهداری مجسمه, سودی نداشته باشد و مصلحت در خور پذیرش خردمندان در بین نباشد و سبب گسترش فساد و شرک و بت پرستی گردد, حکم به حرام بودن خواهد شد و احکام شرعیه, از گونه قضایای حقیقیه اند.
) ناقدان محترم, با نقل بخشی از عبارات صفحه 151 مقاله در مورد مأموریت حضرت امیر(ع) در شکستن مجسمه ها و… و آوردن یک کلمه از صفحه 143 مقاله که (المدینة) در حدیث دوم به (شهر مدینه) ترجمه شده است, نتیجه گرفته اند که حوزه مأموریت حضرت امیر(ع) از سوی حضرت رسول اکرم(ص) برای شکستن مجسمه ها, نابود کردن قبرها و کشتن سگها, تنها (مدینة النبی) بوده است, آن گاه به نویسنده خرده گرفته اند و حدود چهار صفحه از نقد را ویژه اشکالهای خود به این فراز کرده اند.
در هر حال, ناقدان, چون پنداشته اند مقاله محل مأموریت حضرت امیر(ع) را برای از بین بردن مجسمه ها و بتها (مدینة النبی) دانسته است, اشکالهای پیاپی با شماره و با عبارتهای: افزون بر این, نکته دیگر و… بر مقاله وارد کرده اند, در حالی که غیر از یک مورد (المدینه) در حدیث دوم, به شهر مدینه ترجمه نشده است."