چکیده:
در این پژوهش سعی شده ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش در زمینه شناسایی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش در سازمان های مختلف، این عوامل بر اساس یک دسته بندی تعیین گردند. در گام بعدی این پژوهش، به مطالعه مدل های ارائه شده توسط سایر پژوهشگران پرداخته می شود؛ سپس بر اساس مطالعات انجام شده مدل مفهومی مدیریت دانش در بانک های ایرانی ارائه می گردد. به منظور تعیین تناسب مدل مفهومی ارائه شده پرسشنامه ای تهیه شد و به ۲۵۰ نفر از کارکنان و مدیران بانک ملت ارسال گردید؛ از این تعداد ۱۴۳ پرسشنامه قابل تحلیل بازگردانده شد. با استفاده از تحلیل آزمون میانگین یک جامعه و تحلیل عاملی معادلات ساختاری با نرم افزار های spss و lisrel، نتیجه گرفتیم که یک رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد درون سازمانی و افراد درون سازمان با فرایند مدیریت دانش در بانک های ایرانی وجود دارد؛ ولی فرض سوم مبتنی بر رابطه مثبت و معنادار ساختار و منابع دانشی با فرایند مدیریت دانش در بانک های ایرانی رد شد. هم چنین بر اساس خروجی لیزرل، مدل مفهومی پژوهش تناسب نسبتا خوبی دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي عوامل تأثير گذار براي ارائه مدل مديريت دانشي در بانک ملت موسي رضواني * (الف )، زکيه شوشتريان (ب ) الف : دکتري مديريت بازاريابي ، گروه مديريت دانشگاه آزاد مرودشت ب: دکتري مديريت بازاريابي ، گروه مديريت دانشگاه آزاد مرودشت چکيده در اين پژوهش سعي شده ابتدا با بررسي ادبيات پژوهش در زمينه شناسايي عوامل مؤثر بر موفقيت مديريت دانش در سازمان هاي مختلف ، اين عوامل بر اساس يک دسته بندي تعيين گردند.
(لي و چوي ، ٢٠٠٣) بعد مديريت و رهبري : يکي از بهترين ابزارهاي مديريتي ، الگوگيري است که به عنوان فرايند درک و توسعه اهداف و اندازه گيري عملکرد سازماني در سازمان هاي يادگيرنده تعريف مي شود.
فرضيه هاي پژوهش فرضيه ١: ابعاد داخلي سازمان تاثير مثبت و معني داري بر فرايند مديريت دانش در بانک ملت دارد.
فرضيه ٣ : ساختار و منابع دانشي تاثير مثبت و معني داري بر چرخه مديريت دانش دارند.
شکل ٤) تحليل عاملي مرتبه دوم متغير فرهنگ و جو سازماني در حالت تخمين استاندارد کارکنان در سازمان : در اينجا همه ابعاد با مفهوم کارکنان سازمان ارتباط مثبت و معني داري دارند.
شکل ٥)تحليل عاملي مرتبه دوم متغير کارکنان در حالت تخمين استاندارد مديريت و رهبري در سازمان : در اينجا همه ابعاد با مفهوم مديريت سازمان ارتباط مثبت و معني داري دارند.
بر اساس مدل تحليل مسير (شکل ١٠)، عدد معنا داري براي تأثير گذاري بعد افراد در سازمان بر فرايند مديريت دانش در بانک هاي ايراني ، ٩.
An Impirical Study of Factors Effecting Successful Implementation of Knowledge Management.
” The critical success factors for knowledge management adoption- a review study”.