چکیده:
اجرای استراتژی از مهمترین مراحل مدیریت استراتژیک است. با این حال به اجرا در مقایسه با تدوین کمتر پرداخته شده است. هدف مقاله تبیین مدل کاربردی اجرای استراتژی در بانکهای تجاری است که شامل شناسایی، اولویت بندی متغیرهای موثر آن، تشریح فرآیند، چگونگی اجرا و بررسی پیامدها و چالشهای اجرا است. روش پژوهش از حیث نتیجه، کاربردی، از حیث هدف، توصیفی و از نظر داده، کمی-کیفی است. استراتژی پژوهش در بخش کیفی، تئوری داده بنیاد و در بخش کمی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی است. روش تجزیه و تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری با الگوی پارادایمی استراوس و کوربین و در بخش کمی بر پایه مقایسههای زوجی و تحلیل نرخ ناسازگاری است. جامعه، خبرگان بانکهای تجاری و نمونه، تعداد 46 نفر از مدیران و کارشناسان 11 بانک تجاری (خصوصی و دولتی) است. روش نمونهگیری، قضاوتی هدفمند با تکنیک گلوله برفی و ابزار آن در بخش کیفی مصاحبه و بررسی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه است. به عنوان نتایج پژوهش، مدلی در قالب 105 کد اولیه، 33 مفهوم و 5 مقوله اصلی به عنوان متغیرهای علی، زمینهای، موانع (مداخله گر)، فرآیند (نحوه اجرا) و نیز پیامدهای آن طراحی و اعتباریابی شده و اولویت (جایگاه) هر یک تعیین گردیده است.
Strategy implementation is one of the most important stages of strategic management. However, implementation is less than compiled. The purpose of this paper is to explain the applied model of strategy implementation in commercial banks, which includes identifying, prioritizing its effective variables, describing the process, how it is implemented and examining the implications and challenges of implementation. The research method is applied, result-oriented, descriptive, quantitative-qualitative. The research strategy in the qualitative part is the Grounded Theory and in the quantitative part, the Analytical Hierarchy Process. The qualitative analysis method is based on the Strauss and Corbin paradigm coding and in the quantitative part is based on pairwise comparisons and inconsistency rate analysis. The community, the commercial bank experts and the sample, comprises 46 managers and experts of 11 commercial banks (private and public). Sampling method is purposeful judgment with snowball technique and its tools in qualitative part of interview and document analysis and in quantitative part of questionnaire. As a result of the study, a model was designed in the form of 105 initial codes, 33 concepts and 5 main categories as causal variables, contextual, barriers (intervention), process and its consequences and design and validation (priority), Each is determined.
خلاصه ماشینی:
مشبکي و ديگران (١٣٩٥) [٢٣] در مقاله اي تحت عنوان «الگوي موانع يابي راهبردهاي بازاريابي بانکي» که به مسئله اجراي راهبرد بازاريابي و موانع پديد آمده در حين فرآيند اجرا پرداخته است از طريق توزيع پرسشنامه در بانک ملت ، پس از دسته بندي موانع از طريق تحليل عاملي اکتشافي در شش گروه موانع منابع سازماني، ساختاري، انساني، ارتباطي و راهبردي و محتوايي، مهم ترين موانع را در هر دسته شناسايي نموده است که نتايج پژوهش نشان ميدهد از ميان شش مولفه شناسايي شده براي مدل ، موانع ارتباطي بيشترين تأثير و موانع ساختاري کمترين تأثير را بر اجراي برنامه هاي راهبردي بازاريابي بانک دارند.
Grounded Theory 100 مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٣٩ ـ پاييز ١٣٩٨ کلي از اجراي استراتژيها در بانک هاي تجاري ايران ، لذا روش نظريه داده بنياد يا نظريه زمينه - اي براي پژوهش اتخاذ گرديده است .
پس از کشف و استخراج متغيرهاي بستري (زمينه اي) که همان مفاهيم اصلي پژوهش در اين بخش هستند به اولويت بندي و تعيين سهم ، اولويت و جايگاه اهميت هر يک از آن ها در ميان متغيرهاي زمينه اي پرداخته شده که نتايج آن به صورت زير است : مهم ترين متغير زمينه اي در اجراي استراتژي بانک هاي تجاري، مديريت ارتباط با مشتريان بانک با ضريب ٠/٢٣٩ است .
Strategic commitment of middle manager in strategy implementation from the lens of Islamic banking in indonesia.