چکیده:
ارزیابی و ارزشیابی یکی از ارکان اساسی در نظام آموزش و پرورش و بخش جداییناپذیر آن میباشد. در
واقع آمـوزش و پرورش فرایندی متشکل و به هم پیوسته است که تمام اجزای آن به نحوی سازمان یافته
برای نیل به هدفی معین فعالیت میکنند. ایـن پژوهش بـا هـدف سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در
میان دانش آموزان در قالب فرایند فعالیت های آموزشی معلمان و شناسـایی بهترین روش جهت ارزشیابی
پیشرفت تحصیلی آنان است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده که با توجه به
اهداف تحقیق در مراحل مختلف، ترکیبی از روش های توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش عمدتا از
روش کتابخانه ای و در مراحلی نیز از روش میدانی با کمک مصاحبه حضوری و مشارکتی استفاده شده
است. در روش کتابخانه ای علاوه بر جمع آوری اطلاعات مربوط به مباحث نظری تحقیق که با مطالعه منابع
داخلی و خارجی به دست آمده، برخی از داده های موجود در زمینه ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی و
یادگیری دانش آموزان، از منابعی چون مطالعات انجام شده در نظام آموزشی کشور (آموزش و پرورش و
نیز آموزش عالی) در سطوح ملی و سطح محلی یعنی آموزش و پرورش شهرستان آق قلا در استان گلستان
و... استخراج شده است. جامعه جامعه آماری کل دانش آموزان مدارس مقاطع تحصیلی دوره اول در این
شهرستان میباشند. همچنین سعی شده که آرای نظرات معلمان جهت انعکاس دانش و تجربیات آنان در
قالب موضوع تحقیق حاضر با روش خرد جمعی یعنی روش دلفی نیز استفاده گردد. گفتنی است در این
مقاله به بررسی سه بخش مهم یعنی تهیه بانک سوالات استاندارد، بارم بندی سوالات و نیز تجزیه و تحلیل
نتایج امتحان و استفاده از روش های مختلف آن در فرآیند تدریس پرداخته شده است. با توجه به یافته های
تحقیق چهار روش مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیشنهاد میشود که عبارتند از: ١- ارزشیابی از
طریق مشاهده، ٢- ارزشیابی از طریق انجام دادن کار، ٣- ارزشیابی از طریق آزمون شفاهی و ٤- ارزشیابی
از طریق آزمون کتبی است که معلمان میتوانند از مجموع روش های فوق یا ترکیبی از آنها استفاده نمایند.
Evaluation is one of the essential elements in the education system and its
integral part. In fact, education is a complex and interconnected process
where all its components work in an organized way to achieve a specific
goal. This study aims to measure and evaluate academic achievement among
students through the process of teacher educational activities and identify
the best way to evaluate their academic achievement. The purpose of this
study is applied research which is a combination of descriptive-analytical
methods according to the aims of research in different stages. In this
research, the library method is mainly used and in the field, the field method
is used with the help of face to face interviews. In addition to gathering
information on theoretical research topics obtained through the study of
internal and external sources in the library method, some of the available
data on student evaluation, academic achievement, and learning are provided
from sources such as studies in the country's educational system (education
and training). Education as well as higher education) has been extracted at
national and local levels, ie the education of the city of Aghqla in Golestan
province, etc. Population Statistical population is the total number of first
grade school students in this city. It has also been attempted to use teachers'
opinions to reflect their knowledge and experiences in the context of the
present research with the Delphi method of collective reasoning. It is worth
mentioning that this article examines three important parts: preparing
standard questions bank, loading questions and analyzing exam results and
using different methods in the teaching process. Based on the findings of the
study, four different methods of evaluation of academic achievement are
suggested, which are: 1- Observation through evaluation, 2- Evaluation
through doing, 3- Evaluation through oral exam, and 4- Evaluation through
written exam. Teachers can use a combination of the above or a combination
of the above.
خلاصه ماشینی:
(and Fakhrzad, 2013 آگاهي از روش هاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي از طرفي براي معلمان و استادان ضرورت دارد، زيرا معلمان و استادان در برنامه ريزي تدريس و تصميم گيري در جريان فعاليت هاي آموزشي به داشتن اطلاعات فراوان در زمينه آمادگي و پيشرفت تحصيلي فراگيران نيازمندند و اين ارزشيابي ميتواند چنين اطلاعاتي را در اختيار آنان قرار دهد و از طرفي ديگر براي فراگيران نيز ضرورت دارد؛ چرا که براي يادگيري موثر دانش آموزان و دانشجويان ايجاد انگيزه مينمايد، نارسايي يادگيري دانش آموزان و دانشجويان و جنبه هاي مثبت و منفي آن را نشان ميدهد، اگر مستمر باشد موجب مرور دايمي آموخته ها شده و در نهايت منجر به بهبود يادگيري آنان ميشود (٢٠١٤ ,Amaechi and Ifeyinwa).
در روش کتابخانه اي علاوه بر جمع آوري اطلاعات مربوط به مباحث نظري تحقيق که با مطالعه منابع داخلي و خارجي به دست آمده ، برخي از داده هاي موجود در زمينه ارزشيابي، پيشرفت تحصيلي و يادگيري دانش آموزان ، از منابعي چون مطالعات انجام شده در نظام آموزشي کشور (آموزش و پرورش و نيز آموزش عالي ) در سطوح ملي و سطح محلي يعني آموزش و پرورش شهرستان آق قلا در استان گلستان و.
در روش کتابخانه اي علاوه بر جمع آوري اطلاعات مربوط به مباحث نظري تحقيق که با مطالعه منابع داخلي و خارجي به دست آمده ، برخي از داده هاي موجود در زمينه ارزشيابي، پيشرفت تحصيلي و يادگيري دانش آموزان ، از منابعي چون مطالعات انجام شده در نظام آموزشي کشور (آموزش و پرورش و نيز آموزش عالي ) در سطوح ملي و سطح محلي يعني آموزش و پرورش شهرستان آق قلا در استان گلستان و.