چکیده:
هدف از این پژوهش آن است که با بررسی نظرات مدیران،ورزشکاران و دستاندرکاران امر گردشگری و ورزش دربارهء بازاریابی گردشگری ورزشی و نیز مرور یافتههای حاصل از پژوهشهای مختلف در زمینهء گردشگری ورزشی و تطبیق این یافتهها با شرایط و ویژگیهای ایران عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی شناسایی شود و راهکارهایی در این زمینه مطرح گردد.برای این منظور پرسشنامهء محقق ساختهای تهیه شد و پس از تأیید روایی و پایایی آن(آلفای کرونباخ-81/0درصد)،نظرات مدیران ستاد برگزاری چهارمین دورهء بازیهای اسلامی زنان،ورزشکاران ایرانی و خارجی شرکتکننده در این بازیها،مدیران فعال در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،و مدیران،مربیان و دستاندکاران ورزشی دارای سابقهء گردشگری ورزشی،در ارتباط با عوامل مهم مورد توجه مدیران در بازاریابی گردشگری ورزشی بررسی شد.دادهها به روش تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل شدند.نتایج نشان داد از دیدگاه آزمودنیهای پژوهش علاقه به فرهنگ،هنر،معماری و مکانهای باستانی؛بازاریابی و خدمات متناسب آژانسهای گردشگری؛وجود تفریحات شبانه در کشور میزبان؛و...از عوامل مهمیاند مه بازاریابان گردشگری ورزشی باید در انتخاب بازارهای هدف و تهیهء آمیزههای بازاریابی به آنها توجه کنند.همچنین،لزوم توجه به نیازهای مختلف گردشگران و برنامهریزی درازمدت در بازاریابی گردشگری ورزشی از دیگر نتایجی است که در بسیاری از پژوهشها بر آنها تأکید شده است.در تمام موارد و عوامل شناسایی شده در این پژوهش و سایر پژوهشها،نقش مدیریت علمی در موفقیت در برنامههای بازاریابی بسیار مهم است.در انتهای مقاله، راهکارهایی برای بازاریابی اثربخش گردشگری ورزشی مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
"لذا با توجه به اینکه کشور ایران ظرفیتهای فراوانی در زمینهء جلب گردشگر دارد و بازاریابی مناسبی برای این منظور صورت نمیگیرد1،پژوهشگران در پی یافتن پاسخهایی به سؤالهایی از این قبیل بودند:چه مشکلاتی در بازاریابی گردشگری ورزشی در کشور وجود دارد؟بازاریابان گردشگری ورزشی بایستی به چه عواملی جهت انجام فرایند بازاریابی توجه کنند؟و مهمترین این عوامل کداماند؟روششناسیالف)روش اجرای پژوهش روش این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است و پژوهشگران قصد داشتند با نظرخواهی از مدیران ستاد برگزاری چهارمین دورهء بازیهای اسلامی زنان و نیز ورزشکاران ایرانی و خارجی شرکتکننده در این بازیها،مدیران گردشگری و کارشناسان بازاریابی فعال در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،و مدیران،مربیان و دستاندرکاران ورزشی دارای سابقهء گردشگری ورزشی در پنج فدراسیون فوتبال،کشتی،دو و میدانی،وزنهبرداری،و بسکتبال دربارهء عوامل مؤثر در بازاریابی گردشگری ورزشی عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی را شناسایی کنند.
با توجه به بحثهای صورت گرفته و پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور،میتوان راهکارهای زیر را برای بازاریابی گردشگران ورزشی بیان کرد: -توجه به عامل فرهنگ به عنوان عاملی قوی در جذب گردشگران ورزشی و شناساندن ویژگیهای فرهنگی و باستانی کشور به گردشگران ورزشی از طریق فعالیتهای بازاریابی -اتخاذ راهبر بازاریابی به عنوان راهبردی بسیار مهم در گسترش گردشگری ورزشی -برقراری امکان برگزاری تفریحات شبانه برای گردشگران ورزشی و برگزاری رویدادهای ورزشی در مکانهای دیدنی و دارای چشمانداز -برگزاری مراسم و جشنهای جانبی هم زمان با برگزاری رویداد ورزشی -ایجاد ساختار مدیریتی هماهنگ میان آژانسهای گردشگری و نیز همکاری و هماهنگی میان مؤسسات ورزشی و آژانسهای گردشگری -همکاری و هماهنگی میان مدیریت بازاریابی رویداد و مدیریت بازاریابی گردشگری شهر یا کشور میزبان -پژوهشمداری مدیران و شناسایی عوامل مهم در جلب گردشگر براساس بخشبندی بازارهای هدف -تأکید بیشتر بر فعالیتهای بازاریابی و راهبردهای درازمدت و نه مقطعی -توجه مدیران به ارضای نیازهای مختلف گردشگران با ارائهء محصولات و خدمات مختلف گردشگری -استفاده از مدیران متخصص و دارای دانش علمی بازاریابی -ایجاد امکانات اقامتی و سهولت تهیهء آن در مکان برگزاری رویدادهای جلبکنندهء گردشگر -تلاش در جهت رفع تصورات غیر واقع در مورد ایران -در نظر گرفتن سایر عوامل مهم شناخته شده در این پژوهش منابع (1)."