چکیده:
این مقاله ، ضمن بررسی وضع تولید ، عرضه و تقاضا و قیمت پودر شوینده طی سال های گذشته ، به مشکلات این صنعت از بعد چگونگی پرداخت یارانه ها می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین ضروری است برای اینکه خللی در توزیع پودر بوجود نیاید، برنامه تولید واحدهای تولیدی(که توسط وزارت صنایع و از طریق تخصیص یارانه)به آنها ابلاغ میشود به گونهای باشد که میزان عرضه، مساوی تقاضای پودر شود.
در مجموع طی سالهای اخیر واحدهای تولیدی سعی کردهاند به رغم برخی موانع در امر تولید)میزان تولید خود را متناسب با میزان تقاضا نگهدارند و در ماههای پرمصرف(شهریور و اسفندماه)میزان عرضه پودر شوینده را افزایش دهند(آمارهای موجود نیز حکایت از این مساله دارد)؛شبکه توزیع پودر شوینده نیز به دلیل بهرهگیری از حمایتهای واحدهای تولیدی(بهطور مثال فروش مدت دار)و بهرهمندی از زمینههای موجود در کشور و بکارگیری نمایندگیهای خود در استانها میتواند در صورت افزایش(مقطعی)تقاضا پاسخگو و برآورنده آن باشند.
تنها مانعی که میتواند وجود داشته باشد فروشهای اجباری شرکتهای پخش یا عمدهفروشیها است؛در این زمینه نیز در صورتی که از یک سو میزان و کانالهای توزیعی افزایش یابند و از حالت شبه انحصاری خارج شوند و از سوی دیگر سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع،فعالیتهای خود را در زمینه مبارزه با فروش اجباری کالا افزایش دهد،میتوان پیشبینی کرد که مشکل خاصی در زمینه عرضه پودرهای شوینده در سطح کشور وجود نخواهد داشت.
چرا که هزینههای آنها(به جز هزینههای مواد اولیه وارداتی)مطابق تورم جامعه افزایش مییابد ولی قیمت فروش محصولات همواره با رقمی ثابت و کمتر از تورم افزایش مییابد؛دقیقا به همین دلیل است که دولت علاوه بر پرداخت یارانه ارزی، یارانه ریابی نیز(پس از توزیع در کشور)به واحدهای تولیدی پرداخت میکند تا از طریق بخشی از هزینههای آنها را پوشش دهد."