چکیده:
مهمترین هدف بیمه اعتبار صادراتی،تضمین خطرهای بازرگانی و سیاسی است که به عدم دریافت بهای محصول منجر میشود.اما به هرحال ممکن است عواملی به غیراز «ریسک عدم دریافت بهای محصول»صادرات را تحت تاثیر قرار دهند.این تحقیق در جهت تکمیل پژوهشهای پیشین به بررسی عواملی فراتر از«ریسک عدم دریافت بهای محصول»که صادرات را تحت تاثیر قرار میدهند،میپردازد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر بیمه مسئولیت بر توسعه صادرات غیرنفتی ایران تقی پارسا مهر1چکیده مهمترین هدف بیمه اعتبار صادراتی،تضمین خطرهای بازرگانی و سیاسی است که به عدم دریافت بهای محصول منجر میشود.
هدف اصلی تحقیق این است که ارتباط بین تهیه بیمه مسئولیت به وسیله صادرکنندگان و میزان صادرات کشور را مشخص کند.
2. فراگیر بودن بیمه مسئولیت از نظر پوشش انواع خسارتهای مربوط به فعالیتهای صادراتی باعث افزایش حجم صادرات غیرنفتی کشور میشود.
3. کاهش ریسک جا به جایی کالاهای صادراتی از طریق خرید بیمه مسئولیت موجب افزایش صادرات غیرنفتی میشود.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههافرضیه اول: در فرضیه اول آمده است:«تهیه بیمه مسئولیت به وسیله شرکتهای تولیدی و تجاری باعث افزایش سرمایهگذاری در تولیدات صادراتی میشود».
باتوجه به یافتههای تحقیق درمورد این فرضیه میتوان گفت:فراگیری بیمه مسئولیت در پوشش خسارتها گستردهتر از سایر بیمههاست و به تعبیری سایر بیمهها فرعی از مسئولیتاند و براساس قاعده حقوقی«لا ضرار»هر شخص حقیقی و حقوقی ملزم به جبران زیان است مگر اینکه ثابت شود که زیان و یا ضرر حاصله به فعل و یا ترک فعل مسئول موردنظر نبوده و یا خارج از اراده او بوده است.
فرضیه سوم: در فرضیه سوم آمده است:«کاهش ریسک جا به جایی کالاهای صادراتی از طریق خرید بیمه مسئولیت موجب افزایش صادرات غیرنفتی میشود».
باتوجه به یافتههای تحقیق بررسی فرضیه شماره پنجم این نتیجه به دست آمد:تأمین خسارتهای احتمالی صادرکنندگان از طریق بیمه مسئولیت تمایل آنها را برای صادرات افزایش میدهد.