چکیده:
بحرانهای انتظامی وقایع مختلکننده نظم و امنیت هستند که بهطور ناگهانی یا از پیش تعیینشده به وقوع پیوسته و میتواند پیامدهایی را به همراه داشته باشد. پلیس بهعنوان مهمترین عنصر مقابله با بحرانهای انتظامی تلقی میشود. در شرایط بحران و در مأموریتهای پلیسی آنچه مهم است، ارائه خدمات لجستیکی در جهت پشتیبانی از مأموریتهای پلیسی و نیروهای عملیاتی است. ازاینرو، این پژوهش در پی ارائه الگویی برای لجستیک پلیس در بحرانهای انتظامی است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع توصیفی-پیمایشی است. شاخصها با استفاده از نظرات 22 نفر از خبرگان حوزه لجستیک پلیس و به روش تحلیل محتوا استخراج گردیده است. در ادامه به جهت اعتبارسنجی مدل طراحیشده، پرسشنامه در میان جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان ارشد معاونت آماد و پشتیبانی ناجا توزیع گردید. نمونه شامل 111 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدهاند. روش تجزیهوتحلیل اطلاعات روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS است. نتایج نشاندهنده آن است که لجستیک پلیس در بحرانهای انتظامی دارای 2 بعد لجستیک درون و برون واحدی است. مجموع مؤلفههای شناساییشده در هر دو بعد عبارتاند از: امور پاسداری، امور بهداشتی، امور ارتباطی (فاوا)، امور مالی و آمادگی عملیاتی (آمادهباش)، امور اعتباری و مالی، امور خرید تمرکزی، امور آمادی، امور ترابری، امور نگهداری و تعمیرات، امور جابجایی و حملونقل و امور خسارت، بازسازی و فروش است.
Police crises are disruptive events of order and security that occur suddenly or predetermined and can have consequences. Police are considered to be the most important element in dealing with these crises. In times of crisis and in police missions, what is important is to provide logistical services to support police missions and operational forces. Therefore, this study seeks to provide a model for police logistics in police crises. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The indices were extracted using the opinions of 22 experts in the field of police logistics and through content analysis. In order to validate the designed model, the questionnaire was distributed among the statistical population of the study, including managers and senior experts. The sample consisted of 111 people who were selected using a simple random sampling method. The method of data analysis is the method of structural equations and PLS software. The results show that police logistics have two internal and external logistics dimensions in police crises. The sum of the components identified in both dimensions is: security, health, communications (ICT), finance and operational readiness, credit and finance, centralized purchasing, logistics, transportation, maintenance and repair, transportation and damages, reconstruction and sales.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا، بيشک سازمان هاي امنيتي و انتظامي بالأخص پليس و کليه ارکان آن ازجمله لجستيک ، نقش کليدي و قابل ملاحظه اي را در مديريت بحران هاي انتظامي ايفا مي کنند و فعاليت پليس به عنوان اولين سازمان عملياتي مديريت بحران انتظامي در نظر گرفته ميشود؛ چرا که در هنگام بروز آن که در برخي از موارد به وقوع درگيريها و آشوب هاي شهري نيز ميانجامد؛ پليس به عنوان حافظ نظم و امنيت ، اولين سازمان درگير در عمليات پليسي است و به مواجهه ، کنترل و مديريت بحران ميپردازد.
دراين بين ، آنچه مهم است ، موضوع ارائه خدمات لجستيک پليسي به نيروهاي مشارکت کننده در عمليات مديريت بحران انتظامي است که در اين نقش معاونت آماد و پشتيباني در هر رده اي يک نقش کليدي و تأثيرگذار است (شوقي،١٣٨٧).
لجستيک در بحران : لجستيک در بحران عبارت است از کليه فرايندهاي برآورد، تأمين ، حمل ونقل ، نگهداري و توزيع کالاها، تجهيزات و خدمات به نيروهاي انتظامي درگير در فرايند مديريت بحران که بايد در کم ترين زمان ممکن (زمان مناسب ) و در مکان هاي تعيين شده (مکان مناسب ) به ميزان موردنياز (مقدار مناسب ) به افراد و تيم هاي موردنظر (افراد مشخص ) و با روش علمي و دقيق و داراي کمترين مشکلات (روش مناسب ) به دست آن ها برسد (آقائي و رامک ،١٣٩٦: ١٧٤).
Organizational crisis management and human resource development: a review of the literature and implications to HRD research and practice.