چکیده:
طراحی و پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها درصورتیکه مبتنی بر شرایط خاص سازمانی باشد میتواند سبب بهبود عملکرد سازمانها شود. مطالعات انجامشده در زمینه سیستمهای مدیریت کیفیت، بیانگر نتایج متناقضی از موفقیت و شکست استقرار این سیستمها و تاثیر آن بر بهبود عملکرد سازمانها هستند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سیستمهای مدیریت کیفیت بر عملکرد سازمان میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان شرکت تولیدکننده لوازمخانگی پارس خزر و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. سنجش روایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای روایی واگرا، روایی همگرا در نرمافزار PLS3 Smart و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برای تکتک متغیرها بالاتر از 70/ 0 بوده است و نشان از تایید پایایی پرسشنامه دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سیستمهای مدیریت کیفیت بر عملکرد سازمان تاثیر معنادار (P-Value= <0/05) دارند. بر این اساس میتوان با استفاده از شیوههای مختلف که در قسمت پیشنهادها ارائهشده است، این تاثیرات را افزایش داد.
Designing and implementing a quality management system in organizations can improve the performance of organizations if it is based on specific organizational conditions. Studies of quality management systems show conflicting results of the success and failure of these systems and their impact on improving the performance of organizations. The purpose of this study is to investigate the effect of quality management systems on organizational performance. The present study is descriptive-analytical in terms of data collection and is applied regarding the purpose. The statistical population of the study includes managers and employees of Pars Khazar Home Appliances Manufacturing Company and the data collection tool was questionnaire. The validity of the questionnaire was approved using divergent validity and convergent validity tests in PLS3 Smart software and Cronbach's alpha test was used to determine the reliability of the questionnaire. The Cronbach's alpha value for one of the variables was higher than 0.70 indicating the reliability of the questionnaire. The research findings show that quality management systems have a significant effect on organizational performance (P-Value = <0.05). Based on this, these effects can be increased by using different methods presented in the suggestions section.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٣: ترسيم مدل به همراه ضرايب بارهاي عاملي در مطالعه بررسي تأثير سيستم هاي مديريت کيفيت بر عملکرد سازمان با توجه به اينکه بارعاملي کليه گويه ها همگي بيشتر از ٠/٤ ميباشند، لذا مدل از پايايي لازم برخوردار ميباشد.
جدول ١: ضريب آلفاي کرونباخ مربوط به پايايي پرسشنامه در مطالعه بررسي تأثير سيستم هاي مديريت کيفيت بر عملکرد سازمان (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول (١) و بالاتر از ٠/٧ بودن مقدار آلفاي کرونباخ ، مدل از پايايي مناسب برخوردار است .
جدول ٢: نتايج مربوط به پايايي ترکيبي (CR) در مطالعه بررسي تأثير سيستم هاي مديريت کيفيت بر عملکرد سازمان متغيرها پايايي ترکيبي (CR) سيستم مديريت کيفيت ٠/٨٨ کيفيت اطلاعات ٠/٨٩ عملکرد طراحي ٠/٩٠ عملکرد عملياتي ٠/٩١ عملکرد محيطي ٠/٨٤ کيفيت محصول ٠/٨٧ اولويت رقابتي ٠/٩٢ عملکرد تجاري ٠/٨٧ با توجه به اينکه لازم است ميزان استاندارد پايايي ترکيبي متغيرهاي پژوهش نيز بيش از ٠/٧ باشد، درمييابيم که مدل از پايايي مناسبي برخوردار است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٤: مقادير تي (t) مدل پژوهش در مطالعه بررسي تأثير سيستم هاي مديريت کيفيت بر عملکرد سازمان شکل (٤) نشان دهنده روابط بين متغيرهاست که توسط مقادير عدد معناداري t موردبررسي قرارگرفته است .
عدد معناداري اين فرضيه بيشتر از ٢/٠٠٠ ميباشد که نشان دهنده تأثير مستقيم کيفيت محصول به طور مثبت بر اولويت هاي رقابتي با ضريب تأثير ٠/٢٣٣ در سطح اطمينان ٩٥% ميباشد.