چکیده:
این پژوهش به تدوین یک مدل در حوزه قصد خرید مشتریان فروشگاههای اتکا بر اساس ویژگیهای برتری برند پرداخته و از حیث جهتگیری پژوهش از نوع کاربردی، از حیث فلسفه پژوهش از نوع اثباتگرایی، از حیث رویکردهای پژوهش، از نوع استقرایی- قیاسی، از حیث استراتژیهای پژوهش از نوع پیمایشی، از حیث اهداف پژوهش توصیفی، از حیث افقهای پژوهش مقطعی و از حیث شیوههای جمعآوری دادههای پژوهش از نوع پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان فروشگاههای اتکا است که تعداد بینهایت برآورد شده است. با توجه به اینکه کلیه مشتریان فروشگاههای اتکا میتواند نامحدود باشد با تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران به دست آمده است 381 نفر میباشد. نمونه انتخاب و پرسشنامهها بین آنها توزیع گردید. بعد از جمعآوری و تحلیل دادههای تحقیق، تمامی فرضیههای تحقیق تائید گردیدند. سرانجام بر اساس فرضیههای تائید شده، پیشنهادات کاربردی برای مدیران فروشگاههای اتکا ارائه گردیده است.
The purpose of this study was to evaluate the impact of brand superiority on customer purchase intention in
ETKA chain stores by considering the mediating role of other variables. Considering its nature, the present study
is applied in terms of purpose and the method of gathering data is of descriptive and correlational. the population
of this study has selected from customers of ETKA chain stores in Tehran. Based on sampling methods and
considering undeterminant number of the population, 381 individuals were selected as the sample through
convenience sampling method. It was used standard questionnaires on brand superiority and customer purchase
intention, and their reliability was assessed using Cronbach's alpha and it was approved. Data analysis was
performed at two levels of descriptive statistics (mean, standard deviation, and frequency) and inferential
statistics (Kolmogorov–Smirnov test, correlation coefficient, and Regression equations), using SPSS and
LISREL software. The findings indicate that hypothesis of this study have approved. Also, the results of the
correlation coefficient show a significant relationship between variables.