چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی فعالیتهای حرکتی با و بدون موسیقی بر چالاکی دستهای کودکان با اختلال طیف اُتیسم بود. این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان (50 کودک؛ 18 دختر و 32 پسر) با اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا در شهر کرمان بود که از بین آنها 22 کودک (15 دختر و 17 پسر) از مرکز اُتیسم در دامنه سنی 7 تا 10 سال بهصورت در دسترس انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در گروههای پژوهش تقسیم شدند. ابزار سنجش شامل آزمون ارزیابی حرکات کودکان ویرایش دوم (MABC-2) بود. مداخله حرکتی مدنظر بهمدت 12 هفته، 3 جلسه در هفته و هر جلسه بهمدت 45 تا 60 دقیقه اجرا شد و همچنین در جلسات از موسیقی اُرف استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها، از آزمونهای تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره و از نرمافزار 20Spss- استفاده شد. نتایج نشان داد، گروه مداخله حرکتی همراه با موسیقی اثربخشی بیشتری بر بهبود آیتمهای چالاکی دستها در این کودکان داشت. همچنین گروه مداخله حرکتی بدون موسیقی نیز، باعث بهبود این آیتمها شد؛ اما این اثرگذاری بهاندازه گروه مداخله حرکتی همراه با موسیقی نبود (001/0>P). بر اساس یافتههای پژوهش، فعالیتهای موسیقایی- حرکتی، میتواند بهعنوان یک مداخله درمانی حرکتی مناسب برای بهبود چالاکی دستهای این کودکان پیشنهاد شود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of motor activities with and without music on manual dexterity in children with Autism Spectrum Disorder (ADS). The present study was Quasi-experimental with pre test, post test and control group design. The statistical population of this study included all of the high-functioning children with Autism Spectrum Disorder in Kerman, from among whom 22 children (17 boys and 5 girls) in the range of 7-10 years old were selected from Autism Center and then randomly assigned to research groups. The research tool included Movement Assessment Batteryfor Children--Second Edition (MABC-2). The considered motor interventions were performed for 12 weeks, three sessions per week and 45 to 60 minutes for each session and also the Orff music was used during the sessions. Data were analyzed using multivariate and univariate covariance and SPSS20 software. The results showed, the intervention group with music had a greater effect on improving children's manual dexterity items. Also, the intervention group without music was improved in these items, but this effect was not as effective as the intervention group with music (P<0.001). According to the findings, that musical - motor activities can be recomended as a motor therapy intervention to improve manual dexterity for these children.