چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی بین جو خلاق، مدیریت دانش مشتری، قابلیت های نوآوری و تأثیر آن ها بر تاب آوری سازمانی است. جامعه آماری، مدیران شرکت های صادرکننده صنایع غذایی هستند که دفتر مرکزی آن ها در استان تهران واقع شده است. برای جمع آوری داده ها، پرسش نامه ای ساختمند براساس پیشینه پژوهش تنظیم شده است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 90 پرسشنامه به طور کامل پاسخ داده شده و مبنای تحلیل این پژوهش قرار گرفته است. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور به ترتیب با استفاده از روایی صوری و روایی سازه و نیز محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است. بعلاوه برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرمافزار پی ال اس استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان می دهد که جو خلاق بر قابلیت های نوآوری و تاب آوری سازمانی اثری مثبت معنادار دارد و مدیریت دانش مشتری به عنوان عاملی مؤثر بر قابلیت های نوآوری شناخته می شود. قابلیت های نوآوری نیز به عنوان یک متغیر پیش بین، بر تاب آوری سازمانی تأثیر مثبت معنادار دارد.واژه های کلیدی: جو خلاق، مدیریت دانش مشتری، قابلیت نوآوری، تاب آوری سازمانی
This study aims at determining the relationship between creative climate, customer knowledge management, innovation capabilities and their impact on organizational resilience. The statistical population is the managers of the food industry exporting companies with their central offices in Tehran. 90 Structured questionnaire based on literature was administered to the target statistical sample. Simple random sampling method is used. Validity and reliability of the questionnaire were established using face and construct validity as well as Cronbach's alpha. To analyze the data and to test the research hypotheses, structural equation modeling using Smart PLS software is used. The results indicate that creative climate has a significant positive impact on innovation capabilities and organizational resilience and customer knowledge management is found an effective factor in innovation capabilities. Innovation capabilities is also found a predictor variable having a significantly positive impact on organizational resilience.Keywords: creative climate, customer knowledge management, innovation capabilities, organizational resilience
خلاصه ماشینی:
تحقيقات و پژوهش هاي غني متعددي در اين حوزه انجام شده است اما هنوز نقش ميانجي قابليت هاي نوآوري در رابطه ي بين جو خلاق و تاب آوري سازماني چندان روشن و واضح نيست و ابهام دارد.
بنابراين همان طور که ذکر شد شرکت هاي صادر کننده در مواجهه با بازارهاي بين المللي نيازمند تاکتيک هايي براي افزايش تاب آوري سازماني هستند که ايجاد جو خلاق و قابليت هاي نوآوري از طريق نوآوري محصول ، نوآوري فرايند، نوآوري خدمات و نوآوري بازاريابي به افزايش اين نوع رفتارهاي تاب آورانه کمک ميکند.
بنابراين در اين پژوهش با توجه به اينکه ادبيات و پيشينه پژوهش موجود است ، با استفاده از پرسشنامه اي ساختاريافته ، تأثير جو خلاق ، مديريت دانش مشتري و قابليت هاي نوآوري بر تاب آوري سازماني در شرکت هاي صادرکننده صنايع غذايي موردبررسي قرارگرفته است .
Garcia-Murillo and Annabi 4 .
با توجه به پيشينه پژوهش که مطرح شد، بنابراين فرضيه ديگر اين پژوهش به صورت ذيل تدوين شده است : فرضيه ٤: رابطه ي معنيداري بين مديريت دانش مشتري باقابليت هاي نوآوري وجود دارد.
نتيجه اين دو فرضيه نشان ميدهد که مديريت دانش مشتري به طور مستقيم بر تاب آوري سازماني تأثيري ندارد درحالي که انجام اين گونه فعاليت ها منجر به افزايش قابليت هاي نوآوري در سازمان ميشود.
Journal of product innovation management, 18(4), 247-257.
“Customer relationship management and innovation capability: an empirical study”.
“Customer knowledge management, innovation capability and business performance: a case study of the banking industry”.