چکیده:
در این تحقیق به ارزیابی مدل تاثیر سبک رهبری بر رقابت پذیری با توجه به نقش نوآوری در مخابرات منطقه یزد پرداخته شده است، روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را ۳۶۰ نفر از کارکنان مخابرات منطقه یزد در بر می گیرد. قلمرو زمانی تحقیق در سال های ۹۷-۱۳۹۶ می باشد. حجم نمونه با بهره مندی از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، ۱۴۰ نفر به دست آمد. داده ها به کمک پرسشنامه گردآوری شدند که روایی و پایایی آن به تایید رسید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل سازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزیی در نرم افزار آماری Smart – PLS استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که سبک رهبری بر نوآوری کارکنان و فرایند نوآوری و نیز نوآوری کارکنان بر فرآیند نوآوری تاثیر مثبت و معناداری (مستقیم) داشته و همچنین فرایند نوآوری و نوآوری کارکنان با در نظر گرفتن اثر متغیر مداخله گر اثربخشی استراتژی نوآوری بر رقابت پذیری اثر مثبت و معناداری (مستقیم) دارند.
خلاصه ماشینی:
لذا این پژوهش بر آن است تا نقش متغیر سبک رهبری را بر رقابتپذیری سازمان مشخص نماید که در این بین نیز از تأثیر متغیرهای مربوط به نوآوری (متغیرهای واسطهای نوآوری کارکنان و فرایند نوآوری و متغیر مداخلهگر استراتژی نوآوری) بر شدت رابطه فوق استفاده شده است.
بنابراین این پژوهش بر آن است تا نقش متغیر سبک رهبری را بر رقابتپذیری سازمان مشخص نماید که در این بین نیز از تأثیر متغیرهای مربوط به نوآوری (متغیرهای واسطهای نوآوری کارکنان و فرایند نوآوری و متغیر مداخلهگر استراتژی نوآوری) بر شدت رابطه فوق استفاده شده که میتوان مدل مفهمی شکل 1 را ارائه نمود و آن را مورد بررسی قرار داد.
با توجه به جدول 11 مقدار قدر مطلق آماره T برابر 50604 و بزرگتر از 1096 است پس فرض صفر رد میشود یعنی در سطح اطمینان 95% سبک رهبری بر روی نوآوری کارکنان تأثیر معناداری دارد.
با توجه به جدول 11 مقدار قدر مطلق آماره T برابر 60710 و بزرگتر از 1096 است پس فرض صفر رد میشود یعنی در سطح اطمینان 95% سبک رهبری بر روی فرآیند نوآوری تأثیر معناداری دارد.
با توجه به جدول 11 مقدار قدر مطلق آماره T برابر 20513 و بزرگتر از 1096 است پس فرض صفر رد میشود یعنی در سطح اطمینان 95% اثربخشی استراتژی نوآوری بر رابطه نوآوری کارکنان بر روی رقابتپذیری تأثیر معناداری دارد.
با توجه به جدول 11 مقدار قدر مطلق آماره T برابر 20680 و بزرگتر از 1096 است پس فرض صفر رد میشود یعنی در سطح اطمینان 95% اثربخشی استراتژی نوآوری بر رابطه فرایند نوآوری بر روی رقابتپذیری تأثیر معناداری دارد.