چکیده:
امروزه بازاریابی به عنوان بخش لاینفک و هوشمندی از فرایند عملیاتی هر کسب و کاری در بازارسازی، جذب و جلب رضایت مشتری از طریق رسیدگی مناسب به امور مشتریان نقشی فعال دارد. بازاریابی از طریق پایش هوشمند بازار، و شناخت نیاز مشتریان قبل، حین و بعد از ارتباط با سازمان، دانش مدیران را در جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری صحیح بهبود می بخشید. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر هوش بازاریابی بر جذب مشتری در کسب و کارهای کوچک و متوسط شرکتهای فعال مستقر در شهرک های صنعتی بوشهر، تحقیقی است توصیفی با نتایج کاربردی و روش کمی. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و پرینل بخش بازاریابی و فروش شرکتهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی شهر بوشهر تشکیل داده و در راستای انجام پژوهش، ۱۵۷ نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. آزمون فرضیه های پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS انجام پذیرفت و نتایج نشان داد هوش بازاریابی بر جذب مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد و ۷۵ درصد از تغییرات در سطح جذب مشتری را تبیین می نماید. همچنین نتایج نشان داد که عوامل فراسازمانی و عوامل فردی ار هوش بازاریابی به ترتیب بالاترین و کمترین تاثیر را در جذب مشتری داشته است.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر جذب مشتری در کسب و کارهای کوچک و متوسط شرکتهای فعال مستقر در شهرک های صنعتی بوشهر، تحقیقی است توصیفی با نتایج کاربردی و روش کمی.
توسعه فناوری در حوزه مبادلات الکترونیکی موجب گردیده تا فعالیت بنگاههای اقتصادی دچار تحول بسیاری گردد و کسب و کارهای کوچک با استفاده از قابلیت های شگفت انگیز مبادلات و تجارت الکترونیکی، با بهبود شرایط رقابتی خود نسبت به امکانات مالی بنگاه های اقتصادی بزرگ از منظر کاهش هزینه هاي ارتباطات و مدیریت، شناسایی گستره وسیعتری از مشتریان و فروش محصولات در بازارهای مختلف، توانسته اند رشد بهتری را تجربه نمایند و این امر شکاف موجود بین برندهای مطرح و شرکت های نو ظهور کوچک و متوسط را کاهش داده است.
جهت کسب مزیت رقابتی نیاز به ابزارها و روش های خاص مدیریتی است تا علاوه بر در اختیار قراردادن اطلاعات خاص، معتبر و حیاتی به آنها بینشی روشن درمورد مصرف کنندگان و یا مشتریان و طرح های عرضه و تقاضا ارایه دهد، به نحوی که ارزش مشتری را از طریق توجه ویژه به آن و کسب رضایتمندی بلند مدت بالا برده و همراه با بهبود کانالهای ارتباطی یا مشتری، سودآوری نیز برای شرکت به دنبال داشته باشد (بسک زاده و محمدرضا خانی، 1394).
يعني ابتدا مشخص ميشود مشتري چه ميخواهد (علیزاده و همکاران، 1398) در نتیجه بینش های مختلف در زمینه هوش بازاریابی و اینکه چگونه تجزیه و تحلیل مناسب اطلاعات بازاریابی میتواند باعث به حداکثر رساندن ارزش مشتریان و سود برای سازمان های تجاری کمک کند، یکی از موارد بسیار مهمی است که امروزه در محافل علمی کشورمان کمتر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است و نیاز به پژوهش در آن کاملا محسوس است.