چکیده:
هدف این پژوهش بررسی ابعادکیفیت خدمات درباشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه الگوی مناسب بود . روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری از تماشاگران تعداد360 نفر به عنوان نمونه و به روش تصادفی - غیر احتمالی انتخاب شدند . برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خدمات؛ کرونین و تیلور (1994)، پاراسورامان و همکاران (1998)،یوشیدا و جیمز (2011)، پرسشنامه سرگرمی راست و همکاران (2004)، پرسشنامه هویت تیمی ساتون و همکاران (1997)و پرسشنامه راحتی کاهل و مادریگال (2003)استفاده گردید . به منظور تجزیه و تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی از آمار توصیفی و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آموس و از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نیز در بخش آمار استنباطی استفاده شد . نتایج نشان داد که بین جوبازی و کیفیت زیبایی؛ تجربه جمعیت و کیفیت زیبایی؛ عملکردبازیکنان تیم و کیفیت فنی؛ ویژگیهای بازیکنان تیم حریف و کیفیت فنی؛ کارکنان خدمت رسان و کیفیت عملکردی؛ دسترسی به تسهیلات و کیفیت عملکردی؛ جایگاه تماشاگران و کیفیت عملکردی؛ کیفیت زیبایی شناختی و بعدتفریح وسرگرمی؛ کیفیت فنی و هویت تیمی و در نهایت میان کیفیت عملکردی و راحتی تماشاگران رابطه معناداری وجود دارد.
This research was conducted with the aim of evaluating the quality of services in Iranian Football , Premier League clubs. The case study was on services quality of Zobahan and sepahan clubs and providing a suitable model. The research method was descriptive and correlated in field form .A total of 360 spectators from the Premier League(spectators of zobahan and sepahan clubs ) were selected as samples. To collect information from the service questionnaire, Cronin and Taylor (1994), Parasuraman et al. (1998), Yoshida and James (2011), Rick and Associates Entertainment Questionnaire (2004), Satoon et al. Team Identity Questionnaire (1997), and Kahl & Madrigal Comfort Questionnaire (2003), Descriptive statistics were used to analyze the demographic characteristics and to analyze the data, the structural equation model was used through Amos software .The Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and multivariate regression were also used in the statistics section .The study found meaningful relationship between gaming atmosphere and quality of beauty; population experience and quality of beauty; team performance and technical quality; Features of opponent team players and technical quality; Service staff and functional quality; Access to facilities and functional quality; Audience position and quality of performance; Aesthetic quality and entertainment dimension; Technical quality and team identity and finally, there is a meaningful relationship between the quality of performance and the convenience of the audience.