چکیده:
کسبوکار بینالملل شرکتهای دانشبنیان برای رشد، نوآوری و بقای این شرکتها اهمیت زیادی دارد. محدودیتهای متعدد پیشروی شرکتهای کوچک و متوسط در مسیر بینالمللی شدن، اهمیت اکتساب دانش و یادگیری مداوم را دو چندان میکند. هدف این مقاله تعیین پیکرهبندی (انواع و منابع) دانش در فرایند بینالمللی شدن شرکتهای دانشبنیان با تمرکز بر حوزه تجهیزات پزشکی پیشرفته است. بدین منظور با اتخاذ یک رویکرد کیفی، مصاحبههایی در تابستان و پاییز سال 1398 با مدیران عامل هشت شرکت دانشبنیان صادرکننده در این صنعت صورت گرفت. نتایج تحلیل محتوا نشان میدهد دانش فناورانه و دانش بازار عمدتا از دو روش تجربه مستقیم و یادگیری نیابتی یا واسطهای حاصل شده است؛ ولی دانش بینالمللی شدن بهعنوان سومین حوزه دانشی مهم در میان این شرکتها شکل نگرفته است تا بتواند نقش یکپارچهکنندگی دانش فناورانه و دانش بازاری را متناسب با استراتژی حضور شرکت در بازارهای بینالمللی ایفا نماید. بااینحال، برخی شرکتهای دارای تجربه و عملکرد صادراتی بالا، با تجربه مستقیم دانش اولیهای در این حوزه کسب کرده و به نیاز خود برای تقویت دانش واقف شدهاند. تقویت مشاورین، ایجاد شبکههای همکاری داخلی و بینالمللی و زمینهسازی برای حضور مدیران دارای تجریبات بینالمللی در شرکتها، برخی راهکارهایی است که میتواند به تقویت پیکرهبندی دانش در اختیار شرکتهای دانشبنیان برای بینالمللی شدن کمک نماید.
Internationalization of technology-based-firms is crucial for their growth, innovation and sustainability. Confronting the different constraints that influence the internationalization path of SMEs, increases the importance of knowledge acquisition and continuous learning. This paper aims to recognize the knowledge configuration for the internationalization of technology-based-firms with focus to advanced medical equipment industry in Iran. For this purpose following a qualitative approach, interviews were held with top managers of eight exporting technology-based-firms in the late 2019. The results of content analysis demonstrate that technological knowledge and market knowledge have been acquired mostly through direct experience and vicarious learning; but internationalization knowledge has not been accumulated as the third important knowledge area among studied firms to be able to play the integrator role of technological and market knowledge in alignment with corporate strategies. However, results show some experienced exporter companies have acquired very primitive knowledge in this area ad become aware of their need to enhance their knowledge. Consultants, local and global networks of cooperation and the presence of internationally-experienced managers are of some initiatives empowering the knowledge configuration of these firms for internationalization.
خلاصه ماشینی:
(اريکسون ٣ و همکاران ، ١٩٩٧; جوهاسنون و واهلن ٤، ٢٠٠٩) اهميت شناخت روش هاي اکتساب دانش و مهارت هاي بين المللي شدن براي شرکت هاي کوچک و متوسط از آن جهت بالاست (عالي و تورچيان , ٢٠١٩) که اين شرکت ها خصوصاً در کشورهاي در حال توسعه امکان تخصيص منابع و امکانات زياد براي توسعه دانش در حوزه بين الملل نيستند (مجيري ٥ و همکاران ، ٢٠١٨) و بيشتر با شبکه سازي و استفاده از ظرفيت هاي ديگر بازيگران ، به دانش مورد نياز خود دست مييابند.
Scott-Kennel, & von Batenburg 1 استوين و دانش مورد نياز اين شرکت هاي دانش مربوط به تمايز محصول ، دانش مربوط به همکارانش چندمليتي خُردي * تطبيق با خارج و دانش ويژه مربوط به صنعت جهاني (2018) شرکت ها کمتر از روش هاي گران (دانش پيوندي و يا مجري و پيکره بندي دانش شرکت هاي جستجوي اطلاعات ) استفاده ميکنند و بيشتر متکي همکارانش کوچک و متوسط در کشورهاي * * به دانش فني و بازاري حاصل از تجربه مستقيم يا (٢٠١٨) در حال توسعه يادگيري از مشاورين دولتي هستند کسيلاس و نقش دانش ذاتي براي شرکت هاي جوان تر مهم است .
"The role of clustering in the growth of new technology-based firms"; Journal of Small Business Economics, Vol. 34 No. 2, pp.
Dynamic knowledge-related learning processes in internationalizing high-tech SMEs. International Journal of Production Economics, 89(3), 363-378.