چکیده:
پیادهسازی اثربخش و کارامد مدیریت دانش مستلزم تأمین زیرساختهایی است که در میان آنها فرهنگ سازمانی مناسب از جایگاه خاصی برخوردار هستند. بنابراین، دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی نیازمند نوعی فرهنگ دانایی هستند که در خلق و تسهیم دانش به آنان کمک کند. فرهنگ دانایی مبین ارزشها و باورهایی است که فعالیتهای مدیریت دانش را در یک سازمان تسهیل و تشویق میکنند. این مقاله بهدنبال سنجش فرهنگ دانایی و عوامل کلیدی مؤثر در بالندگی آن است. جامعه آماری این پژوهش را واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دو شهر تهران و قزوین تشکیل میدهد. دادههای آماری با پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرهنگ دانایی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، واحد تهران مرکز، واحد تهران شمال، واحد تهران جنوب، پایینتر از حد متوسط و در دانشگاه آزاد واحد قزوین در حد متوسط است. در ضمن، نتایج پژوهش نشانگر آن است که عوامل کلیدی مؤثر در بالندگی فرهنگ دانایی عبارتند از؛ رهبری، تبلیغ، اجتماعات کاری، استخدام و محیط فیزیکی.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، توسعه زيرساخت هاي مديريت دانش مانند فرهنگ دانايي نه يک گزينه بلکه يک ضرورت راهبردي براي موسسات آموزش عالي است .
از اين رو، فرهنگ سازماني به عنوان عامل مؤثر در موفقيت مديريت دانش از سوي بسياري از پژوهش گران شناسايي شده است .
از ميان تلاشهايي که براي شناسايي عوامل کليدي در بالندگي فرهنگ دانايي صورت گرفته است ، مدل اوليور و کاندادي (٢٠٠٦) از جايگاه ويژهاي برخوردار است که ده عامل مؤثر را مطابق جدول ٢ پوشش ميدهد.
جدول٢- عوامل مؤثر در بالندگي فرهنگ دانايي[٢٣] (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣- روش تحقيق اين پژوهش از نظر نوع استفاده، تحقيقي کاربردي است زيرا نتايج آن در بهبود و توسعه فرهنگ دانايي، قابليت کاربرد دارد.
اين پژوهش سطح فرهنگ دانايي را در پنج دانشگاه آزاد اسلامي شهرهاي تهران و قزوين مورد سنجش قرار داد.
A. “Creating a partnership-oriented, knowledge creation culture in strategic sales alliances: a conceptual framework”, Journal of Business and Industrial Marketing, Vol. ١٨ Nos ٤/٥, pp.
“Overcoming cultural barriers to sharing knowledge”, Journal of Knowledge Management, Vol. ٥ No. ١, pp.
“A Theory of Organizational Knowledge Creation”, International Journal of Technology Management, Vol. ١١, pp.
A multiple case study of large distributed organizations”, Journal of knowledge management, Vol. ١٠, No ٤, pp ٦-٢٤.
“Managing Knowledge: The Link Between Culture and Organizational learning”, Journal of Knowledge management, Vol. ٨, No. ٦, pp.
“Organizational Knowledge Management Structure”, The Learning Organization, Vol. ١٢, No. ٤, pp.