چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجیگری انطباقپذیری مسیرشغلی در ارتباط بین شخصیت و ارزیابیبنیادینخویشتن با آمادگی گذار دانشگاه به کار انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی بود که با تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS 23 و AMOS 23 انجام شد. جامعهی آماری، دانشجویان ترم 6 تا 8 مشغول به تحصیل دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان، در سال تحصیلی 97-96 بودند. روش نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم و جنسیت بود و در نهایت، از بین جامعهی 2683 نفری، 401 دانشجو مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی پنج عاملی بزرگ شخصیت (NEO-FFI) مک کری و کاستا (2004) و مقیاسهای ارزیابیبنیادینخویشتن جاج و دورهام (2003)، انطباقپذیری مسیرشغلی ساویکاس و پورفلی (2012) و آمادگی گذار دانشگاه به کار صادقی و همکاران (1396) بود. یافتهها: نتایج نشان داد که انطباقپذیری مسیرشغلی، میانجی کاملی (02/0 p <) برای ارتباط برونگرایی و گذار دانشگاه به کار بود ولی در رابطهی ارزیابیبنیادینخویشتن (02/0 p <)، وجدانگرایی (05/0 p <) و توافقپذیری (05/0 p <) با گذار دانشگاه به کار، میانجی جزئی محسوب میشد، همچنین ارتباط بین تجربهگرایی، با آمادگی گذار دانشگاه به کار کاملا مستقیم (001/0 p <) و انطباقپذیری مسیرشغلی میانجی رابطهی بین تجربهگرایی و آمادگی گذار نبود. علاوه بر آن، در ارتباط روانرنجوری با آمادگی گذار، نقش انطباقپذیری مسیرشغلی، بیاثر بود. نتیجهگیری: نتیجهی پژوهش حاضر اذعان دارد که افزایش انطباقپذیری مسیرشغلی دانشجویان میتواند تسهیلگری برای افزایش موفقیت فرآیند گذار دانشگاه به کار آنها باشد، علاوه بر این، با توجه به اینکه ارزیابی دانشجویان از میزان شایستگیها و توانمندیهایشان، عامل موثری بر میزان انطباقپذیری مسیرشغلی و آمادگی گذار دانشگاه به کار آنها میباشد، طرحریزی برنامههایی جهت افزایش میزان ارزیابی دانشجویان از ویژگیهای بنیادین خویشتنشان، ضروری مینماید. همچنین در طرحریزیهای به منظور افزایش ارزیابیبنیادینخویشتن، انطباقپذیری مسیرشغلی و آمادگی گذار دانشگاه به کار افراد، بهتر است ویژگیهای شخصیتی آنها مورد توجه قرار گیرد.
Aim: The purpose of the current study was to investigate the role of career adaptability as a mediator between personality and core self-evaluation with the university-to-work transition. Methods: The method applied was a correlational study analyzed by SPSS 23 and AMOS 23 statistical package. The study's statistical population included all Isfahan University bachelor students in the third or fourth year of their education. This investigation was conducted using a sample of 401 students of the whole 2683 population chosen through stratified sampling (considering each faculty's gender and population). These students completed the big five personality traits questionnaire (NEO-FFI) (Mc-Crae and Costa, 2004), the core self-evaluation scale, the career adaptability scale (Savickas and Profeili, 2012), and the university-to-work transition scale (Sadeghi, 2018). Results: The results indicated that career adaptability fully mediated the relationship between extraversion and university-to-work transition (p<0.02) and partially mediated the relationship between core self-evaluation (p<0.02), conscientiousness (p<0.05), and agreeableness (p<0.05) with the university-to-work transition. A direct relationship was noticed regarding the relationship between openness to experience (p<0.001) with the university-to-work transition, career adaptability did not play a mediating role. In contrast, career adaptability did not affect the relationship between neuroticism with the university-to-work transition. Conclusion: The results state that increasing students' career adaptability can increase students' university-to-work transition. Individuals' perception of their competencies and abilities (core self-evaluation) is an essential factor affecting their career adaptability and success in university-to-work transition. Furthermore, in planning to enhance students' core self-evaluation, career adaptability, and success in university-to-work transition, it is better to consider their big five personality traits.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش ميانجي گري انطباق پذيري مسيرشغلي در ارتباط بين شخصيت و ارزيابي بنيادين خويشتن با آمادگي گذار دانشگاه به کار Studying the Mediating Role of Career Adaptability in the Relationship among Personality and Core Self-Evaluation with University-to-Work Transition نوع مقاله : علمي - پژوهشي تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠١/٢١، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/١٠/٢٥، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٢/١٣ شيوا شريفي ١ و احمد صادقي ٢ چکيده هـدف : پـژوهش حاضـر، بـا هـدف بررسـي نقـش ميـانجيگـري انطبـــاق پـــذيري مسيرشـــغلي در ارتبـــاط بـــين شخصـــيت و ارزيابيبنيادين خويشتن با آمادگي گذار دانشگاه به کار انجـام شـد.
Renn, Steinbauer, Taylor, Detwiler ٧٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٥/ زمستان ١٣٩٩ ١٣٩٦؛ نيوريتر و ترات ماتـاچ ، ٢٠١٧؛ رودولـف و همکـاران ٢٠١٧) و بـا در نظـر گـرفتن اينکـه ويژگيهاي انطباق خواهي (نظير شخصيت و ارزيـابيبنيـادين خويشـتن )، بـه تنهـايي و بـه صـورت مستقيم نميتوانند بر پاسخ هاي انطباق يابي (ازجمله آمادگي گـذار) مـؤثر باشـند و همـواره ايـن مسير، به صورت غيرمستقيم و توسط يک ميانجي نظير انطباق پذيري مسير شـغلي ميـانجيگـري ميشود (ساويکاس و پروفيلي،٢٠١٢)، ميتوان گفت انطباق پـذيري مسـير شـغلي، ميـانجي بـين ويژگيهاي انطباق خواهي (صفات پايه شخصيت ) و پاسـخ بـه محـيط (پاسـخ هـاي انطبـاق يـابي) ميباشد.