چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تهیه نسخه فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت (کوهل و کازن، 2009) و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در بین دانشجویان بود. از بین کلیهی دانشجویان دانشگاههای تهران، الزهرا و دانشگاه آزاد تهران (واحد مرکزی) در سال تحصیلی 99-1398، 285 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و نسخۀ فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب، شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شدند. ضریب آلفای کرونباخ برای همه زیرمقیاسها از 60/0 بالاتر و نتایج پایایی مرکب آزمون نیز 89/0 بود. نسبت روایی محتوا بیشتر از 64 درصد و شاخص روایی محتوا بیشتر از 89 درصد بود که نشان از روایی محتوای مناسب مقیاس داشت. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که بار عاملی گویهها بیشتر از 3/0 است و تمام مسیرها از گویهها به متغیر پنهان در سطح 001/0 معنادار بودند و مقیاس از روایی سازۀ مناسبی برخوردار است. با توجه به مطلوب بودن خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت، میتوان استفاده از آن را به متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره در موقعیتهای پژوهشی و تشخیصی پیشنهاد کرد.
The purpose of this study was to prepare a Persian version of the Personality Style and Disorder Inventory )Kuhl & Kazén, 2009) and to examine its psychometric properties among university students. Among all students of Tehran, Al-Zahra University and Tehran Azad University (Central Branch) in the academic year 2020-2020, 285 people were selected using the convenience sampling method and completed the Persian version of the Personality Style and Disorder Inventory. Data were analyzed using Cronbachchr('39')s alpha indices, composite reliability, content validity index, content validity ratio and confirmatory factor analysis. Cronbachchr('39')s alpha coefficient for all subscales was higher than 0.60 and the combined reliability of the test was 0.89. The content validity ratio was more than 64% and the content validity index was more than 89%, which indicated the appropriate content validity of the scale. The results of confirmatory factor analysis showed that the factor load of the items is more than 0.3 and all paths from items to the hidden variable were significant at the level of 0.001 and the scale has good construct validity. Given the desirable psychometric properties of the Persian version of the Personality Style and Disorder Inventory, its use can be recommended to experts in the field of psychology and counseling in research and diagnostic situations.
خلاصه ماشینی:
ويژگيهاي روان سنجي نسخه فارسي پرسشنامه سبک و اختلال شخصيت (PSDI-S) در دانشجويان ايراني Psychometric Properties of the Persian Version of Personality Style and Disorder Inventory (PSDI-S) in Iranian Students گشاو شريفي نويسنده مسئول ، Gashav sharifi Ph. D.
چکيده Abstract The purpose of this study was to prepare a Persian هدف پژوهش حاضر، تهيه نسخه فارسي پرسشنامه سبک و اختلال version of the Personality Style and Disorder شخصيت (کوهل و کازن ، ٢٠٠٩) و بررسي ويژگيهاي روان سنجي آن در Inventory (Kuhl & Kazén, 2009) and to examine its psychometric properties among university students.
از بين کليه ي دانشجويان دانشگاههاي تهران ، الزهرا و Among all students of Tehran, Al-Zahra University دانشگاه آزاد تهران (واحد مرکزي) در سال تحصيلي ٩٩-١٣٩٨، ٢٨٥ نفر and Tehran Azad University (Central Branch) in the با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شده و نسخۀ فارسي academic year 2020-2020, 285 people were selected using the convenience sampling method and پرسشنامه سبک و اختلال شخصيت را تکميل کردند.
با اين حال به دليل تفاوت هاي فرهنگي نميتوان از پرسشنامه هايي که در ديگر فرهنگ ها استاندارد شده اند، به طور مستقيم استفاده کرد و براي هر فرهنگ و زباني بايد دوباره فرايند اعتباريابي انجام شود، زيرا صفات شخصيتي هم در ديدگاه واژه شناختي و هم در رويکرد مفهومي کاملا به فرهنگ وابسته است .
براي سنجش روايي همگرا شاخص هاي ميانگين واريانس استخراج شده به کار رفت و نتايج نشان داد که پرسشنامه سبک و اختلال شخصيت روايي همگراي قابل قبولي دارد.