چکیده:
امروزه فعالیتها و قابلیتهای مربوط به فضای مجازی، بهعنوان جزء لاینفک ارتقاء دهنده کیفیت زندگی شناخته میشود. این موضوع باعث شده است تا شناسایی و تحلیل عملکرد افراد در تعاملات بازرگانی این فضا، به بخش مهمی از مطالعات بازاریابی تبدیل شود. در مطالعه حاضر که با هدف بررسی نقش سایتهای خرید اینترنتی در زندگی روزمره افراد صورت پذیرفته است، تلاش شده تا تاثیر عوامل محرک و انگیزاننده بر واکنشهای شناختی مصرفکنندگان و بروز رفتارهای عملی از سوی ایشان مورد بررسی قرار گیرد. رفتارهایی که در قالب تمایل به خرید بدون برنامهریزی آنلاین یا اصرار بر خرید آنلاین بهصورت بدون برنامهریزی بروز مییابد. یکی از واکنشهای شناختی جدیدی که در مطالعه حاضر بدان پرداخته شد، رفتارهای تعاملی فرااجتماعی میباشد.این پژوهش کاربردی با رویکرد توصیفی – همبستگی به بررسی این رفتارها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجیکالا (در استان البرز) میباشد. دادههای آن نیز به کمک پرسشنامه گردآوری و در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش نشان میدهد که ارتقاء جاذبه محصول از طریق شکل و رنگ از نظر کیفیت، لذت افراد در خرید آن محصول را افزایش میدهد. شباهت بین کاربران نیز بر شکلگیری تعاملات فراجتماعی کاربران در محیط تجارت اجتماعی تاثیر مثبت دارد. بنابراین هر چه خریداران از لحاظ سن، ویژگیهای اخلاقی، سطح تحصیلات و درآمد به یکدیگر نزدیکتر باشند، در نتیجه تعاملات فرااجتماعی بیشتر و مناسبتری در بین آنها اتفاق میافتد. بر اساس این نتایج فروشندگان کالا و خدمات اینترنتی میتوانند با ارائه محصولات در گروههای سنی مشخص و طبقهبندی بازار بر اساس ویژگیهای آن عملکرد موفقتری در فروش و کسب سهم بازار داشته باشند.
Today, cyberspace activities and capabilities are recognized as an integral part of enhancing the quality of life. This has made identifying and analyzing the performance of individuals in the business interactions of this space an important part of marketing studies. The purpose of this study was to investigate the role of internet shopping sites in daily life. Behaviors that arise in the form of a tendency to shop without planning online or to insist on shopping online without planning. One of the new cognitive responses addressed in this study is trans-social interactive behaviors. This applied research with a descriptive-correlation approach has investigated these behaviors. The statistical population of this study is customers of DigiKala online store (Alborz province). Data were collected by a questionnaire and analyzed in two parts: descriptive and inferential. The results show that enhancing product appeal through shape and color enhances people's enjoyment of the product. Similarity among users also has a positive impact on the formation of users' social interactions in the social business environment. Therefore, the closer buyers are to each other in terms of age, ethical characteristics, level of education, and income, the more and more societal interactions occur between them. Based on these results, Internet product and service vendors can better market share by classifying the market according to its characteristics.