چکیده:
بازاریابی تصویر مقصد، نقطه شروع یک بازاریابی موفق است، زیرا تصویر و انتظارات از تجربیات سفر که بازدید کنندگان در آینده خواهند داشت، افکار انها را به یک مقصد خاص مربوط میکند. عوامل تاثیر گذار بر تصویر ذهنی گردشگران یکی از مهمترین موضوعات در تحقیقات بازاریابی است تا انجا که بسیاری از کشورها از ابزارهای ترفیعی و ترویجی بسیاری برای ایجاد تصویر ذهنی مثبت و رضایتمندی گردشگران از مقصد، استفاده میکنند. این مفهوم در حوزه خدماتی چون گردشگری بسیار پر اهمیت است، زیرا هم بر انتخاب مجدد مقصد تاثیر میگذارد و هم بر معرفی مقصد به دیگران نقش حیاتی دارد. بدون ارتباط سنجی و اولویت بندی عوامل موثر در ایجاد تصویر مثبت و رضایت-مندی گردشگران نمیتوان به یک بازاریابی موفق و پاسخگوی دقیق به خواستههای گردشگران نائل شد. هدف این مقاله تعیین ارتباط بین مولفههای بازاریابی و تاثیرگذاری انها در ایجاد تصویر ذهنی مقصد است. تحقیق حاضر در زمره تحقیقاتهای توصیفی و از نوع تحلیلی- اسنادی قرار میگیرد.
The marketing of the destination image is the starting point of a successful marketing, because the image and expectations of travel experiences that visitors in the future will relate to their particular destination. The factors affecting the mental image of tourists are one of the most important issues in marketing research, as many countries use many promotional and promotional tools to create a positive mental image and satisfaction of tourists from the destination. This concept is very important in the field of services, such as tourism, because it also affects the re-election of the destination and plays a crucial role in introducing the destination to others. No communication and prioritization of the factors affecting the positive image and satisfaction of tourists can not be achieved by successful marketing and accurate response to the wishes of tourists. The purpose of this paper is to determine the relationship between marketing components and their effect on creating the target image. The present research is a descriptive and analytical-documentary research.
خلاصه ماشینی:
به منظور ترويج موفق در بازار هدف ، مقصد، بايد خود را به شکل مطلوب و مناسبي از رقبايش متمايز و در ذهن مشتريانش جايگاه يابي کند، عنصرکليدي فرايند جايگاه يابي، مديريت ادراک و توانايي پي بردن به تمامي مولفه هاي رضايت گردشگر از انتظارات تا شکل گيري رضايت است (٢٠٠٨٣٨,Echtner and Ritchie).
شرکت ها ميبايست تمامي ايتم هاي دخيل در تصميم گيري گردشگران را اولويت بندي نموده و در برنامه ريزي بازاريابي خود به تمامي مراحل توجه لازم را داشته باشند،اين در حاليست که در برنامه هاي بازاريابي،اغلب معرفي مقصد، ارائه خدمات به تقليد از رقبا و يا بازاريابي با توجه به چرخه عمر محصول ديده ميشود و به نقش حياتي احساسات و انتظارات و ادراکات گردشگران ، مديريت سلايق مختلف و تصوير از مقصد، بررسي تصوير ذهني نهايي گردشگران از مقصد، چگونگي برندينگ موفق و مهم تر ازهمه ارتباط اين مولفه ها با يکديگر براي بازاريابي موفق بيتوجه مانده اند.
با توجه به رقابت موجود بين مقاصد گردشگري، موضوع بازاريابي اهميت زيادي دارد(٢٠٠٨٧٣,Rezvani) بنابراين تدوين برنامه هاي راهبردي بازاريابي ميتواند به نحوي موثر در رسيدن به اهداف مورد نظر کمک نمايد (٢٠٠٩١٤٢,Heidarichapaneh) در اين راستا رضايت مصرف کننده در گردشگري به شدت تحت تاثير ارائه خدمات ، ظاهر محصول ، برندسازي و وجهه مقصد گردشگري و تصوير مقصد قرار دارد(٢٠٠٧ ,Ranjbariyan and Zahedi).
(رجوع شود به تصویر صفحه) مدل چهارم (ارتباط سنجي انتخاب مقصد و ادراکات )، منبع : مولف مولفه برندسازي در بخش خدمات ، برندها به عنوان راهي سريع براي شناسايي و متمايز ساختن خود و ايجاد تصوير ذهني مشتريان ميباشند.